Ånge först in i ny regional inkubator

Ånge först in i ny regional inkubator

Västernorrland ska få fler företag. Därför startar Åkroken Business Incubator samarbete med Ånge kommun.
– Välkommen till oss med den här verksamheten, den kommer att betyda mycket för dem som vill starta företag, säger Tommy Eriksson, näringslivsansvarig i Ånge.

Åkroken Business Incubator har funnits i Sundsvall sedan 2006. I dag finns 36 företag inskrivna i verksamheten som har till uppgift att stötta och sporra företagare med affärsidéer.

I år har det pågått ett intensivt arbete på bred front för att Västernorrland ska bli ännu bättre på att samverka kring nybildade företag som kan växa och skapa arbetstillfällen. Business Sweden och Handelskammaren Mittsverige är exempel på aktörer som skrivit samarbetsavtal med Åkroken Business Incubator.

Och nu går det vidare med länets kommuner. Först att teckna samarbetsavtal är Ånge kommun.

– Det här betyder att vi startar en mötesplats i Ånge dit alla med affärsidéer är välkomna. Vi kommer att ha en rådgivare som kan stötta och utveckla idéer och innovationer med tillväxtpotential, säger Tommy Eriksson.

De affärsidéer i Ånge som bedöms ha tillväxtpotential kommer då att erbjudas stöd inom Åkroken Business Incubator. Vilket innebär att utöver en person på plats i Ånge, kommer ett tiotal rådgivare och en rad stödfunktioner att kunna backa upp de bräckliga företagsplantor som börjat spira i länets västra del.

– Det är helt enkelt en fantastisk möjlighet att utveckla näringslivet i Ånge. En helt enig kommunstyrelse tog beslutet att bevilja investering i det här samarbetet. Viktigt att påpeka är också att även etablerade företag kommer att ha nytta av det här när deras nya idéer och utvecklingsinsatser kräver rådgivning, säger Tommy Eriksson.

Christian Söderberg som är verksamhetsledare inom Åkroken Business Incubator ser bara fördelar med att knyta ihop fler aktörer.

– Redan i dag finns nystartade företag från olika kommuner i länet med i verksamheten i Sundsvall. Målet nu är att fullt ut skapa en regional inkubator för att öka samverkan och effektivisera insatserna. Och då är avtalet med Ånge ett viktigt symboliskt steg, säger han.

Det är därför ingen vild gissning att alla andra kommuner i Västernorrland redan har fått påhälsning av Christian Söderberg.

– Vi har inte bara träffat kommunerna. Det är många som vill vara med och skapa tillväxtföretag. Men just i dag säger vi hej och välkommen till Ånge, säger Christian Söderberg.

Åkroken Business Incubator bidrar till att utveckla det nya näringslivet i Sundsvallsregionen. Vi erbjuder en kreativ miljö och en dynamisk process för företag som vill växa. Vi tillför kompetens i företagens olika utvecklingsfaser och ser arbetet med individen eller teamet bakom idén som lika avgörande och viktigt som affärsidén i sig.