All viktig information i samma app

All viktig information i samma app

Vägarbeten, krisinformation och meddelanden från kommunen. Men också stans restaurangutbud och påminnelser om helgens konserter – allt på ett och samma ställe. Nu lanseras medborgarappen Citiapp med premiär i Sundsvall.

Varför är det så svårt att hitta information som medborgare och när man besöker nya städer?

Så tänkte lösningsarkitekten och startup-företagaren Samir Shnino och började utveckla en lösning för att göra det betydligt enklare.

Tre år och 5 000 utvecklingstimmar senare lanserar han nu Citiapp som samlar viktig och användbar info för dig som medborgare och besökare i en stad på ett och samma ställe i telefonen.

I appen kan användaren ta emot meddelanden och nyheter om exempelvis trafikstörningar och krisinformation i realtid.

Appen samlar också information om evenemang och händelser i kommunen, men också aktuell information om allt från badplatser till apotek och restauranger.

– Vi hämtar öppen data från en mängd olika webbplatser och paketerar den på ett enkelt och tydligt sätt, förklarar Samir Shnino.

Via en kalender kan man få påminnelser om konserter och andra arrangemang, information som man även kan länka till vänner och familj.

Appen fyller också en funktion för den som av olika anledningar inte vill använda Facebook och Google för att söka information.

– I vår app blir inte sökningar spårbara, som användare blir du anonym från till exempel Google och Facebook. Integritet är viktigt för oss, säger Samir Shnino.

Målet är att samarbeta med landets kommuner och därmed kunna erbjuda Citiapp gratis, förklarar Samir Shnino.

– I appen kan man exempelvis göra felanmälningar direkt till kommunen, vilket är värdefullt för dem.

Nu ska Citiapp lanseras över landet, och först ut är Samir Shninos hemstad Sundsvall.

Under 60 dagar erbjuds Sundsvallsborna att använda den kostnadsfritt.

– Det känns roligt att kunna ge Sundsvallsborna en julklapp. Vi hoppas få mycket feedback så vi kan fortsätta utveckla appen, säger Samir Shnino.

Den 17 och 18 december visar han och kollegorna upp Citiapp för besökarna i Birsta City.

Samir Shninos bolag är ett av startup-företagen i BizMakers förinkubator.

– Jag har fått mycket värdefull hjälp från BizMaker i min företagarresa, säger Samir Shnino.

Kontakt:
Samir Shnino, samir.shnino(@)olivux.se, 070 205 41 36

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.