Devgarden Europalanserar digital plattform för hästbranschen

Devgarden Europalanserar digital plattform för hästbranschen

En blandning av Facebook, Instagram, Pinterest och Blocket – för hästbranschen. Nu lanserar IT-entreprenören Sandra Dahlberg sin innovation HorseMetro över hela Europa.

Sandra Dahlberg driver startupbolaget Devgarden som har utvecklat en internationell plattform för alla som har passion för hästar och hästsport: HorseMetro.

Efter månader av intensivt utvecklingsarbete är plattformen nu redo att lanseras i hela Europa.

Sandra Dahlberg beskriver HorseMetro som en social samlingspunkt där hästintresserade och företag kan dela med sig av sitt hästliv, men även få inblick i andras.

– Målet är att samla allt på ett och samma ställe. Jag har själv häst och har många gånger slagits av hur svårt det är att hitta information om hästar, vare sig jag behöver träningsidéer, en ridhjälm eller tips på en bra hovslagare.

Användarna skapar egna konton, som på Facebook, där de kan lägga ut bilder och kommunicera med sina vänner. En funktion liknande Blocket knyter ihop köpare och säljare av produkter och tjänster över hela Europa.

– Det är en blandning mellan Facebook, Instagram, Pinterest och Blocket, säger Sandra Dahlberg.

HorseMetro har knutit till sig flera tunga profiler inom hästsporten, bland andra holländske OS-ryttaren Marc-Peter Spahn och svenska SM-ryttaren Jessica Knoster. De delar med sig av sin vardag bland hästar i form av utbildning, träning och tävling men ger även inspirerade nyheter och tips.

Sandra Dahlberg har ridit sedan hon var tre år och har fört vidare sitt stora intresse till sin dotter Nova. Innan hon startade eget hade hon flera olika managementroller i globala IT-företag.

– Så kombinationen hästar och IT känns given, säger hon.

IT-jätten IBM har utsett Devgarden till en av sina prioriterade startups i Sverige och hjälper bolaget med både teknik och affärsutveckling.

– Vi ser en jättepotential i deras globala plattform inom hästbranschen. Deras idé har mycket stora möjligheter att nå framgång. Den vänder sig till en köpstark målgrupp som i dag är utspridd, säger Martin Rydén, teknisk chef för startup-teamet på IBM.

Devgarden är också ett bolag inom BizMakers inkubator och erhåller därmed kvalificerat stöd och affärsrådgivning på sin tillväxtresa.

Sandra Dahlberg, vd och ägare Devgarden
070-958 25 55, sandra.dahlberg@devgarden.se