Madelene och Johan Sarskog driver startup-bolaget Brightmond

Erövrar Europa med smarta speglar

Perfekt ljus är nyckeln till perfekt makeup. Nu sprider Sundsvallsentreprenörerna Johan och Madelene Sarskog sina avancerade sminkspeglar över världen.

Hösten 2018 lämnade Johan Sarskog Mallorca och återvände till Sundsvall, staden han bröt upp ifrån som 19-åring.

– Genom åren har jag drivit verksamhet i både Kina och USA. I Los Angeles utvecklade jag ett interaktivt filmspel för Warner Brothers, säger serieentreprenören, som även var med och gjorde det gotländska spelet kubb till var mans egendom här hemma.

Tillsammans med hustrun Madelene driver han nu bolaget Brightmond som utvecklat en innovativ makeup-spegel som fått stor uppmärksamhet.

– Det började med att en känd makeup-artist som var missnöjd med ljuset i vanliga speglar fick tips om att kontakta mig, säger Johan Sarskog.

Resultatet blev en unik lösning där man kan välja mellan kallt och varmt ljus som kan dimmras upp och ned. Speglarnas design gör dem också till en snygg inredningsdetalj.

Speglarna används professionellt, exempelvis i tv-sammanhang, men den stora målgruppen är privatpersoner. Hela sortimentet säljs via webben.

– Vi använder oss av influencers som hjälper oss att sprida budskapet, säger Madelene Sarskog.

Inom kort lanseras en linje med enklare speglar, som tilltalar den allra yngsta målgruppen, och nästa år kommer interaktiva speglar som använder AI-teknik.

– Speglarna har verkligen potential. Jag har sällan sett en produkt skapa ett så stort ”habegär”. Den stora utmaningen är att kunna hålla tillräckligt korta leveranstider, säger Johan Sarskog.

Skandinavien är den främsta marknaden, sedan väntar lansering Tyskland, Österrike och Schweiz. För att klara expansionen ska bolaget ta in externt kapital.

I maj prisades Brightmond som Årets startup på Timrå kommuns näringslivsgala Guldstegen. Företaget har också tagit plats i BizMakers inkubator.

– Även om jag har lång erfarenhet som entreprenör har jag mycket stor nytta av BizMakers kunskaper och nätverk. Det är väldigt stimulerade, säger Johan Sarskog.

Johan Sarskog, vd Brightmond
070 388 67 57, johan(@)brightmond.com