Magnus Häggström, vd och Clas Bergman, grundare och vice vd har hittat ett bra samarbete som ska ta örnsköldsviksbaserade företaget ut i Europa.

Från startup till prisvinnare – nu siktar C-con på Europa

C-con i Örnsköldsvik lade ribban högt med en egen standard för säkra och effektiva industriflöden. Fem år efter starten firar rör-experterna nya framgångar och förbereder nästa steg i expansionen utanför Sveriges gränser.

C-con arbetar med att skapa säkra och effektiva arbetsplatser enligt devisen ”Vi säkerställer det industriella blodomloppet”. I praktiken innebär det att inventera, dokumentera och märka upp rörsystem på stora industrier - från sodapannor till Northvolts jättefabrik i Skellefteå. För bara någon vecka sedan utsågs det unga företaget till Årets startup vid Företagardagen i Örnsköldsvik.

– Vi tittar ofta framåt, men sällan bakåt. Det här är ett kvitto på att vi gör något rätt, att vi har skapat något bra, säger Clas Bergman, grundare och ägare till C-con.

Sedan starten 2018 har en lång rad milstolpar passerats. Från att ta steget och bli företagare, till att anställa, börja jobba med fler än en stor kund, och sedan med kunder på andra orter.

Clas Bergman och vd Magnus Häggström berättar:

– Till slut kom jag till en punkt där jag var den största flaskhalsen. ”Nu behövs någon som kompletterar mig”, säger Clas, som då tog steget att lämna över vd-rollen till Magnus och själv fortsätta som ägare och vice vd.

– Företaget skulle inte vara detsamma utan Clas, som sitter på mycket av kunskapen. Men man kommer till en punkt där man behöver hjälpas åt, när det inte räcker att anställa fler tekniker och mer personal, säger Magnus.

– Du kom in med energi, framåtanda och erfarenhet. Att släppa en del av ledarskapet innebar också att göra C-con mer oberoende av mig själv, fortsätter Clas Bergman.

2021 inrättades en säljtjänst, och sedan har expansionen fortsatt. Idag finns C-cons tekniker på kortare och längre uppdrag på industrier längs med hela Norrlandskusten, från Iggesund till Skelleftehamn.

C-con blev tidigt en del i BizMakers inkubatorprogram, och har haft löpande kontakt med affärsutvecklaren Johan Vestberg.

– Det har varit väldigt bra med en stöttepelare, någon bakom sig som man kan rådfråga.

BizMaker har hjälpt oss att bygga upp vårt nätverk, att se stora ut och inge förtroende hos kunderna. Det är viktigt när man jobbar med stora kunder.

I sin femårsplan tar C-con sikte sikte på resten av Europa. Arbetsmetodiken, internutbildningarna och de goda referenserna finns. Kanske börjar nästa fas med ett kliv över Östersjön.

– Finland är bra, det finns mycket rör i Finland, säger Magnus med ett skratt.

Clas Bergman, grundare och vice vd
clas(@)c-con.se, 073-043 43 36

Magnus Häggström, vd