Ewa Sandeheim är projektledare för Jagharenidé.nu på BizMaker.

Idétävling i Västernorrland skapar möjligheter för fler nya företag

Tävlingen jagharenidé.nu gör comeback när BizMaker fått beviljade projektmedel för att driva idétävlingen som ett sätt att uppmuntra till entreprenörskap och företagande i länet.
 Det blir spännande att ta tempen på idérikedomen bland invånarna i Västernorrland. De samhällsförändringar som uppstått till följd av pandemin tror vi har genererat en hel del tankar och idéer som kan vara intressanta att ta del av, säger projektledare Ewa Sandeheim.

Affärsidéer med hållbarhet i fokus är vad de tävlande ska bidra med för att ha möjlighet att ta hem vinsten för Jagharenidé.nu. Syftet med tävlingen är att hitta nya guldkorn till inkubatorverksamheten som har potential att slå på marknaden men också att uppmuntra och boosta företagandet i regionen i stort.

– Det känns spännande att plocka upp konceptet och tävlingen igen efter några års uppehåll. Till skillnad från vår verksamhet i inkubatorn så vill vi i detta projekt hitta en bredd av idéer, säger Ewa Sandeheim, projektledare för Jagharenidé.nu på BizMaker.

Vem som helst i Västernorrland kan vara med och tävla med sin idé i kategorierna bästa produktidé eller bästa tjänsteidé men alla tävlingsbidrag behöver ha ett socialt, ekonomiskt eller ekologiskt hållbarhetsfokus.

Projektet pågår i två år med start 2021 och avslutas 2023, under den tiden ska två tävlingar genomföras. Tävlingarna är en del av ett större arbete som genomförs för att tydliggöra vilka företagsstödjande aktörer som finns och vad de kan hjälpa till med.

– Vi vill ta hand om alla idéer som skickas in till tävlingen genom att kartlägga och samverka med andra företagsstödjande aktörer i regionen. Om det inte är vi som kan hjälpa till så ska vi lotsa de till den aktör som kan det, säger Ewa.

Ytterligare en utveckling av tävlingen är att koppla samman idéer med befintligt näringsliv som ett alternativ till att förverkliga idéen.

– I BizMakers funktion som möjliggörare och brobyggare vill vi hitta nya sätt att lösa problem och utmaningar. Det här är en intressant insats för att stärka regionens företag samtidigt som människor får en chans att göra sina spännande idéer till verklighet, säger Mona Sundin, affärsområdeschef Science Park på BizMaker.

BizMaker har tidigare arrangerat jagharenide.nu i olika utföranden 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2016 och senast 2017. Nu gör tävlingen en efterlängtad comeback – något som flera av Västernorrlands näringslivsenheter ser fram emot.

– Att BizMaker återigen drar igång tävlingen Jagharenidé.nu öppnar upp oanade möjligheter för alla kreativa människor i Timrå och i hela regionen. Vi behöver fler modiga entreprenörer, och nu är chansen tillbaks igen, säger Annelie Axelsson, näringslivsutvecklare i Timrå kommun.

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.