Inkubatorbolaget Calejo Future Intelligence utsedd till ett av Sveriges hetaste teknikbolag

För åttonde året i rad presenterar Ny Teknik och Affärsvärlden landets 33 hetaste unga teknikföretag i Sverige. Under gårdagens final på Münchenbryggeriet i Stockholm utsågs ett av bolagen inom Åkroken Business Incubator, Calejo Future Intelligence, till vinnare av en plats på den prestigefyllda 33-listan.

Syftet med 33-listan är att lyfta fram de nya bolag som kan bli framtidens mångmiljardföretag och exportsuccéer. Bland de företag som tidigare varit med på listan finns musiktjänsten Spotify, spelbolaget Mojang och betaltjänsten Izettle.

I år var 270 bolag från hela landet nominerade. Innan finalen den 14 april har 33-listan åkt landet runt i jakt på morgondagens teknikföretag. Juryn har letat efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch.

Calejo Future Intelligence kan med hjälp av artificiell intelligens förutspå priset på pappersmassa två år fram i tiden med närmare 90 procents säkerhet. Bolaget grundades 2009 och fick då SCA som första testkund. Prognoserna sträcker sig från en till 30 månader, men är säkrast mellan 18 och 24 månader. Nästa steg är andra råvaror. Och aktier.

Grundarna av bolaget, Carl och Leonard Johard, har under sin uppstart och tillväxtfas mottagit rådgivning och stöd av företagsinkubatorn Åkroken Business Incubator i Sundsvall.

– ”Vi är väldigt stolta över att ha varit delaktiga i Calejos spännade företagsresa. Att de nu utsetts till ett av Sveriges hetaste unga teknikbolag är ett kvitto och ett gott betyg på vårt arbete när det gäller att stötta utvecklingen av nya svenska tillväxtföretag”, säger Christian Söderberg, affärsområdeschef på Åkroken Business Incubator.

Om 33-listan:

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. De 33 bolagen på 33-listan har ingen inbördes ranking – alla är vinnare. Kriterierna för att platsa på listan är att bolaget bygger sin verksamhet på en teknisk innovation, inte är börsnoterat, inte är äldre än 7 samt att bolaget är verksamt i Sverige. Mer information på www.33-listan.se

För mer information kontakta:
Christian Söderberg, affärsområdeschef, Åkroken Business Incubator
, 070-337 80 03, christian.soderberg@akroken.se