Innovationen Meddidax såld till stor distributör av medicintekniska hjälpmedel

Innovationen Meddidax såld till stor distributör av medicintekniska hjälpmedel

Medicindispensern Meddidax är en unik och patenterad insats till nappflaskor för att underlätta dosering av flytande medicin till barn. Innovationen från Sundsvall har nu sålts till Swereco Group – en distributör av medicintekniska hjälpmedel världen över.

Meddidax är ett hjälpmedel för att säkerställa att små barn får i sig rätt mängd läkemedel på ett smidigt sätt. Med ett enkelt handgrepp ges medicinen i samband med välling eller annan vätska. Behandlingen sker i en välkänd situation och barnet känner inte lukten av medicinen vilket gör den lättare att acceptera.

Swereco Group AB har nu köpt rättigheterna till det unika patentet och planerar göra några mindre justeringar innan produkten lanseras. Som ett första steg på svenska och nordiska marknaden.

– ”Vi ser denna innovativa produkt som ett bra komplement till vårt Dosett-sortiment. Den kommer att underlätta för många småbarnsföräldrar och potentialen för produkten är därför stor”, säger Anja Kullberg, marknadsansvarig på Swereco Group.

Bakom Meddidax står Inger Marqvardsen, egen företagare inom arbetsmiljöutveckling samt innovatör. Hon avslöjar att många varit intresserade av rättigheterna till patentet och att distribuera produkten. Att valet till slut föll på Swereco menar hon var ett noga övervägt beslut.

– ”Jag är jättenöjd med avtalet, att som liten innovatör få möjlighet att nå ut med sin produkt i stor skala känns otroligt roligt. Swereco har under hela processen varit väldigt tillmötesgående och en bra partner när vi testat produktens konstruktion och marknader, säger Inger.

Inger är själv mamma till tre barn och farmor, hon vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att få barn att ta sin medicin. Felmedicinering av barn är även vanligt inom sjukvården. Föräldrar och sjukvårdspersonal kan nu med hjälp av Meddidax känna sig trygga med att barnet får i sig exakt rätt dos av läkemedlet för att säkerställa en effektiv behandling.

Idéen till Meddidax uppstod under en utbildning för kvinnliga innovatörer i Västernorrland. Under cirka ett år har Inger fått stöd av affärsrådgivare på Åkroken Business Incubator.

Om Swereco Group AB
Inom Swereco Group AB finns idag varumärkena Swereco, Dosett, Trix, Mabs och YesNo. Huvudkontoret ligger i Stockholm och ett dotterbolag är etablerat i Norge. Huvudsakliga marknader är de nordiska länderna, men export sker till ett 20-tal länder världen över. www.swereco.se

För mer information kontakta:
Inger Marqvardsen, Meddidax innovatör
070-564 26 94, inger@imq.se