CRDBAGs produkt, CRDPOUCH, uppmärksammas och används av filmare världen över.

Innovativ förvaring gör succé bland filmare

När filmproducenterna och bröderna Mathias Näslund och Andreas Näslund fick svårt att hålla ordning på sin utrustning började de tillverka egna väskor i olika storlekar. Nu driver de startupbolaget CRDBAG med kunder över hela världen.

Att vara filmare eller stillbildsfotograf innebär ofta att hantera och hålla ordning på en stor mängd utrustning, allt från batterier och kablar till minneskort och objektiv. Efter många år i branschen, där de även varit uthyrare av utrustning, började bröderna Mathias och Andreas Näslund fundera på om det inte fanns smartare förvaringar än de kunde hitta på marknaden.

– Väskor finns det gott om, men inte några som vi var nöjda med. När utrustning förvaras på ett organiserat sätt jobbar man mer effektivt. Dessutom är utrustningen ofta både är dyr och ömtålig så det gäller att förvaringen skyddar bra också, säger Mathias.

De började då utveckla CRDPOUCH som är ett helt förvaringssystem med väskor i fyra storlekar, där fler mindre väskor med innehållsmärkning får plats i en större. Efter att ha tagit fram och testat ett antal prototyper lade de under fjolåret en första order på 3 000 väskor.

– Vi har redan en global kundbas med fotografer och filmare för våra produkter. Nu ökar vi takten och siktar på att nå fler kunder. Efterfrågan på rörligt material har exploderat och efterfrågan är större än någonsin. Det gör att många investerar i utrustning för att kunna leverera, och där kommer vi in i bilden. Allt ska förvaras också och vi har bara börjat känns det som, säger Mathias.

Produktionsbolaget har sin bas i Stockholm där Mathias bor och där de flesta kunderna till den verksamheten finns. Andreas bor i Sundsvall och där hittade de designern Rasmus Åhrberg som blev den tredje delägaren i CRDBAG.

– Att få med en erfaren designer med bakgrund från detaljhandeln gjorde stor skillnad för oss. Rasmus tog våra prototyper till en helt ny nivå på kort tid. Vi har med honom lyckats skapa en produkt av väldigt bra kvalitet och funktionalitet, men också med en tilltalande design. Och man märker verkligen att våra kunder uppskattar kombinationen av dessa.

Parallellt med att ta fram väskorna utvecklade företaget också en väggförvaring som fått namnet CRDWALL där man med krokar kan hänga upp utrustning.

CRDBAG är ett av bolagen i BizMakers inkubator.

– Vi kom igång med försäljningen i augusti i fjol, satsade på e-handel och marknadsförde oss på Instagram. Det har gått så bra att allt är sålt och vi väntar på ny leverans från tillverkaren. Responsen från filmare över hela världen har varit fantastisk, det var inte bara vi som saknade smart förvaring och idén med olika storlekar på väskorna är en viktig del av framgången, säger Mathias.

Mathias Näslund, vd CRDBAG
mathias@crdbag.com