Emma Holmström har skapat det digitala verktyget Matematikvågen

Läraren tog saken i egna händer – lanserar ny matte-app

Matematikvågen är det digitala verktyget som tar undervisningen till nästa nivå – utan att distrahera. Läraren Emma Holmström från Örnsköldsvik är snart redo att lansera sin app för lärare i hela Sverige.

Lika med-tecknet tecknet är en klassisk utmaning för barn i lågstadieåldern och deras lärare. Att 3 + 5 = 8 kan de flesta plugga in, men för att verkligen greppa vad lika med-tecknet betyder behöver man också kunna förstå att 8 = 3 + 5, eller att 3 + 5 = 10 – 2, till exempel.

– Barn har svårt för det. De tror att de två första siffrorna alltid ska bli den tredje siffran, därför att det oftast är så det ser ut när vi börjar lära oss matte, berättar Emma Holmström.

Emmas uppfinning Matematikvågen kan hjälpa till med precis det här. Genom att ställa upp tal eller mängder på varsin sida av en illustrerad våg kan lärare visa hur olika matematiska problem kan ge samma resultat – vara lika med varandra. Ett tryck på vågens balanspunkt visar om någon sida ”väger” mer eller om jämvikt råder.

– Många lärare står och balanserar med armar och händer som vågskålar i undervisningen. Jag började fundera på hur det skulle kunna utvecklas till ett bättre, digitalt verktyg, säger Emma Holmström.

Emma tog kontakt med BizMaker, och tillsammans med affärsutvecklaren Jonny Nissilä skruvade hon på sin idé några varv. Via Bron Innovation fick Emma stöd från RISE, som hjälpt till att utveckla tjänsten. Nu är appen snart klar för lansering. I verktyget finns möjlighet att jobba både med siffror och mängder, och antingen i undervisningsläge – för läraren – eller självstudieläge där eleven kan öva.

Matematikvågen använder ett enkelt grafiskt uttryck, ett mycket medvetet val av Emma och teamet bakom appen.

– Vi har valt lugna färger och anpassade siffror som alla ska kunna läsa. En etta i dag har alltid den lilla ”flaggan” i toppen, men det gör att vissa barn läser den som en sjua. Tydligheten är otroligt viktig.

Att undvika distraktioner har varit prioriterat i designprocessen, liksom att undvika ”gamification”, det spelliknande, belöningsdrivna tänk som präglar många andra appar.

– Så fort det finns apor som klättrar runt i bilden, eller vad det kan vara för kul design, så finns risken att vi tappar några barn som bara tittar på det. Och belöningar innebär alltid att den som intelyckas blir utan, säger Emma Holmström.

BizMakers Jonny Nissilä kom in tidigt i processen, och ser att Emmas idé fyller en viktig funktion i skolan.

– Emma gör det här av sitt hjärta, för att alla svenska barn ska få bättre möjlighet att lära sig matematik. Det här är en jättebra idé, vilket vi också får kvitto på när Emma lyckas attrahera andra parter i innovationsstödsystemet. Nu lanseras appen och vi går in i verifieringsstadiet på riktigt, det är spännande, säger han.

– Jag vill verkligen tacka BizMaker och alla som stöttat mig i projektet. Det är få som vet hur mycket hjälp det finns att få för den som har en idé, säger Emma.

Appen har testats på en mindre grupp lärare under året, och i oktober är tanken att den ska göras tillgänglig för fler, i en första version.

– Vi lärare är väldigt noga med att tänka igenom vad vi behöver. Är det en mattebok som passar denna grupp bäst i år, eller kan vi jobba på ett annat sätt? Med Matematikvågen kan lärare jobba praktiskt, muntligt och digitalt. Det ska bli otroligt spännande att se efterfrågan!

Emma Holmström, innovatör Diggalikamed
070 641 08 73, emmaholmstrom85@gmail.com