Nicklas Boström, vd och Patric Hörnsten Nilsson, grundare av Watchitgolf i Örnsköldsvik.

Lanserar unik app som förbättrar din golfswing

Inom de närmaste veckorna lanseras den senaste tekniken för att utveckla ditt golfspel. Allt du behöver är din smartwatch och den nya appen Swing Speed Radar från Örnsköldsvikföretaget Watchitgolf. Appen hjälper dig i realtid att se ditt slag och data kring det. Första veckan är hela appen gratis att ladda ner och prova på.

Golf är hetare än på länge. Golfshopar har upplevt en folkvandring till butikerna. Timingen är därför helt rätt för Watchitgolf, som i dagarna släpper sin nya app. Appen är unik eftersom den i realtid ger dig fakta om ditt slag, information som hjälper dig att se vad du behöver förbättra. Förutom den kunskapsbank som redan finns i appen, samlas och analyseras även data in om just ditt spel. Ju mer du spelar desto mer data har du tillgängligt i appen.

Patric Hörnsten Nilsson såg behovet av ett interaktivt hjälpmedel i sitt arbete som golftränare.

– Jag funderade på hur jag skulle kunna hjälpa mina elever mellan lektionerna, hur jag skulle kunna följa vad de gjort, och hur de utvecklats. Då väcktes tanken på den här appen. Sedan dess har jag tillsammans med övriga delägare arbetat med att skapa den här produkten som tack vare både realtidshjälpen och statistik kommer att revolutionera golfträning världen över, säger Patric.

Tekniken bygger på AI, där algoritmerna utvecklas utifrån den data som kommer in. Det unika med just detta hjälpmedel, är att det kan ge anvisning mitt i din rörelse, vilket ingen annan digital hjälpreda klarar av. Swing Speed Radar känner av dina rörelser, svinghastighet, om du har öppet eller stängt blad, med mera. Du fyller i hur långt du vill slå och med vilken klubba. När du sedan svingar får du en signal från klockan när din baksving är rätt för att nå ditt mål. Genom att träna på detta, kommer du att kunna slå specifika längder med dina klubbor vilket är en stor fördel i spelet ute på banan.

– En stor fördel med den här produkten är att du inte behöver köpa en massa tillbehör, säger Patric. Allt du behöver är en smartwatch och en app. Vi har också utvecklat den för att passa alla golfare, oavsett kunskapsnivå.

Watchitgolf får affärsstöd genom BizMakers inkubator och har därigenom bland annat kommit i kontakt med myndigheter, reklamfirmor och andra på sin utvecklingsresa.

– BizMaker har hjälpt oss mycket med kontakter, berättar Nicklas Boström, vd på Watchitgolf. De andra startupbolagen som sitter i BizMakers lokaler funkar också som ett slags bollplank i olika situationer, vilket är både kul och nyttigt.

Swing Speed Radar lanseras till att börja med på Google play och Appstore. Den är gratis att ladda ner. Vissa delar är gratis att använda, andra delar går att köpa till. Första veckan är hela appen öppen för att användarna ska få en chans att testa och känna hur den fungerar.

– Vårt mål är att det här så småningom ska vara en naturlig del av utrustningen som följer med ut på golfrundan. Det kommer att komma en hel serie av produkter med funktioner som hjälper till att utveckla olika delar av ditt golfande. Men just nu är vi spända på att se hur Swing Speed Radar tas emot av golfvärlden, avslutar Nicklas.

Kontakt:
Patric Hörnsten Nilsson, grundare Watchitgolf