Johan Vestberg, affärsrådgivare på BizMaker

Meet the Makers: Följ med bakom framgångssagorna

Idérikedom, mod och uthållighet – men också utmaningar, misslyckanden och dyrköpta erfarenheter. Entreprenörskapet är mer än vad polerade success stories visar. Möt sju entreprenörer från olika branscher, hör deras berättelser och inspireras av deras lärdomar i BizMakers digitala event Meet the Makers.

BizMaker hjälper nystartade företag att snabbt komma framåt i sin utveckling. Många av dem lyckas, och framgången blir snabbt en del av företagens identitet och story. Men bakom varje framgångsstory finns personliga erfarenheter, där olika individer ställts inför vitt skilda val och utmaningar. Ingen entreprenörs berättelse är den andra lik – ändå finns det egenskaper som de alla delar.

– De som jag träffar är människor i alla åldrar och med alla bakgrunder. Men de förenas av att de är modiga individer, som tänker lite större. De tror på sin idé, vill lösa problem och är beredda att lägga den tid och energi som krävs. De får saker att hända, säger Johan Vestberg, affärsrådgivare på BizMaker.

Den 9 december bjuder BizMaker in till det digitala eventet Meet the Makers, där sju entreprenörer med helt olika affärsidéer kommer att berätta om sina erfarenheter, utmaningar, misstag och lärdomar. Med personliga stories från till exempel skogs-, tech- och skönhetsbranscherna kommer programmet att gå bakom kulisserna och visa hur olika vägarna till företagande kan se ut.

Att testa sin idé innebär alltid en risk. BizMaker hjälper till att göra risken lite mindre, och vill få fler och sinsemellan olika människor att våga ta steget, säger Johan Vestberg, som också medverkar i eventet.

– Vi på BizMaker gör den här resan mellan 100 och 200 gånger per år. Och det var längesedan det fanns så många möjligheter som nu under coronapandemin – för möjligheter skapas när det uppstår problem,

Meet the Makers är kostnadsfritt och genomförs digitalt den 9 december klockan 14–17.

Här är alla medverkande:

Suzan Hourieh Lindberg (The Social Few)

Oliver Titikic (AURIX)

Elin Sjöström (Voady)

Andreas Byström (Brutalteknik)

Johanna Johansson (Plantvation)

Johan Jonzon (Crosser Technologies)

Johan Sarskog (Brightmond)

Maria Olofsson (moderator)

Se hela programmet och anmäl dig här

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.