Nationell innovationskonferens arrangeras i Sundsvall och Västernorrland

Nationell innovationskonferens arrangeras i Sundsvall och Västernorrland

BizMaker och branschorganisationen SISP - Swedish incubators and science parks arrangerar Sveriges Innovationsriksdag den 17-19 maj 2022. Konferensen samlar kärnan av Sveriges nationella och regionala aktörer från innovationsmiljöer, politik, näringsliv, akademi och samhälle och under konferensdagarna diskuteras frågor om utveckling, innovation och näringsliv.

– Vi är både stolta och glada över att vara värdar för Sveriges Innovationsriksdag i år. Vi ser fram emot att lyfta de satsningar som sker här i Västernorrland i ett nationellt sammanhang, säger Matts Nyman, vd på BizMaker.

Den omställning människor och företag i alla branscher behöver göra för att finna lösningar på vår tids stora utmaningar med att ställa om till ett cirkulärt och hållbart samhälle kräver innovativa och radikalt annorlunda angreppssätt och lösningar. Det är kärnan för årets innovationsriksdag som arrangeras av SISP och BizMaker.

– Det känns otroligt kul att få möta alla innovationshjältar fysiskt efter de utmanande åren vi genomgått med pandemin. Vi vet hur tufft det varit för våra små- och medelstora företag under denna tid. Nu ser vi fram emot att skapa synergier, blicka framåt och skruva upp innovationskraften, säger Johan Ödmark, vd på SISP.

Sedan länge är Västernorrland en stor industri inom skogsnäringen och genom att korsbefrukta skog, digitalisering och entreprenörskap kan vi skapa nya hållbara lösningar.

– Våra regionala styrkeområden inom bland annat skog, it, textil, livsmedel- och energisektorn kommer att synliggöras under konferensdagarna när deltagarna får möjlighet att besöka flera regionala aktörer, säger Matts Nyman, vd på BizMaker.

Sveriges Innovationsriksdag 2022 arrangeras av SISP och BizMaker tillsammans med partners: SCASundsvalls kommun, Härnösands kommun, MittuniversitetetRegion VästernorrlandIgnite SwedenPRV, Teknikföretagen, Tillväxtverket, Vinnova, ÅForsk och ERUF.

Läs mer om Sveriges innovationsriksdag 2022 >

Om SISP
Swedish Incubators & Science Parks är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har drygt 60 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans ca 80 fysiska mötesplatser, erbjuder operativ affärsutveckling, driver eller samverkar ofta med kluster samt har Triple Helix-förankring. Flera medlemmar driver också affärsängelnätverk och såddkapitalfonder för investeringar i tidiga skeenden i tillväxtbolags uppbyggnad. Medlemmarnas verksamheter bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen. Läs mer på: www.sisp.se.

Om BizMaker
BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.