Patrik Nylander, Susanna Berggren och Per Vikström utgör teamet bakom startupbolaget Anekdote.

Nu kan alla skapa mobilappar

Startupen Anekdote har tagit fram en prenumerationstjänst som kapar både tiden och kostnaden för att utveckla mobilappar. Nu söker Härnösandsföretaget kapital för att växla upp satsningen.

En app är ett effektivt sätt för företag och musiker att interagera med kunder och fans. Men utvecklingsarbetet är ofta dyrt, tekniskt och tidskrävande.

I augusti släppte startupen Anekdote en prenumerationstjänst, en så kallad SaaS-lösning (software as a service), som minimerar utvecklingsarbetet samtidigt som kunden själv kan skräddarsy appen utifrån sina egna önskemål.

På bolagets hemsida www.anekdoteapps.com skapar man ett konto från sin dator och designar utförandet på appen (färger, typsnitt, bilder, etc) och bygger sina sidor. Utifrån sina behov väljer kunden sedan ett av tre olika abonnemang till en fast månadskostnad. Anekdote garanterar att kundens app är uppdaterad och alltid finns tillgänglig på AppStore och Google Play.

– Vi vill vara det snabbaste, billigaste och lättaste sättet att lansera och administrera mobilappar. Genom vår plattform Anekdote App Manager kan alla oavsett teknisk kompetens, publicera och uppdatera sina egna appar. Tiden från idé till färdig app kortas från månader till minuter, säger Per Vikström, en av grundarna.

– Kunden behöver inte ha någon utvecklingskompetens eller köpa dyra konsulttjänster. Det är lika enkelt som att sätta upp en Facebooksida och kostnaden är bara en bråkdel jämfört med att ta fram en traditionell mobilapp, tillägger medgrundaren Susanna Berggren.

Per Vikström har lång erfarenhet från musikbranschen och ser just artister som en viktig målgrupp, inte minst för interaktionen med fansen.

– En app är mycket effektivare än en hemsida på många sätt, en är givetvis möjligheten att skicka ut pushnotiser. Artister eller företag kan sälja prenumerationer, annonser, produkter och samtidigt bygga och stärka sitt nätverk, säger han.

Samtidigt har ett 50-tal företag i andra branscher också testat lösningen under våren.

– De ser det som ett superkraftigt verktyg för att nå kunderna på ett samlat ställe. Det är viktigt att finnas där kunderna och följarna befinner sig, det vill säga på mobilerna. Vi gör det också möjligt att äga sin kunddata, i stället för som nu ge bort detta till de större sociala medie-plattformarna, säger Susanna Berggren.

Hon har tidigare varit med och tagit fram appar för tidningsbranschen och arbetar sedan fem år tillbaka med intelligent automation så som mjukvarurobotar och så kallade low code-appar.

Bolaget har även en tredje delägare, Patrik Nylander, som leder den tekniska utvecklingen och har över 30 års erfarenhet som utvecklare och lösningsarkitekt.

Anekdote grundades 2021 och har tagit in omkring 3,5 miljoner kronor i utvecklingsstöd från Almi, Kulturrådet och Region Västernorrland.

Nu pågår arbetet med att ta in riskkapital för att kunna växla upp satsningen.

– Vi siktar på 4 miljoner kronor i den första rundan. Medlen ska användas till fortsatt utvecklingsarbete, paketering och marknadsföring, säger Per Vikström.

Ankedote är också ett av företagen i BizMakers inkubatorprogram.

– Vi får ovärderlig hjälp från vår rådgivare Cecilia Nordlund och de övriga på BizMaker, säger Susanna Berggren.

Susanna Berggren, Co-CEO & Co-Founder
070 999 14 89, susanna@anekdoteapps.com