Nya idéer och modiga entreprenörer prisade i jagharenidé.nu

Nya idéer och modiga entreprenörer prisade i jagharenidé.nu

Ikväll delades åtta priser ut till spännande affärsidéer och handlingskraftiga idébärare, när idétävlingen jagharenidé.nu avgjordes vid en festlig prisutdelning på Quality Hotel i Sundsvall. Cirka 170 gäster deltog.

99 stycken affärsidéer lämnades in till årets omgång av jagharenidé.nu. I hård konkurrens korades ikväll vinnarna i åtta priskategorier. Nytt för i år var Publikens pris, som röstades fram under kvällen. Efter scenpresentationer från tre nominerade bidrag fick samtliga i publiken rösta på sin favorit. Marika Ördell med Curbits tog hem vinsten med 55 % av rösterna.

Kvällens stora vinnare var annars Urban Östman, som med sin idé om en ny typ av stängsel tog hem två priskategorier – bland annat för Bästa affärsidé.

Urban Östmans idé bygger på en unik justeringslösning för djurstängsel, vilket underlättar montering, gräsrensning och underhåll. Intresset från potentiella kunder är redan stort.

Kvällens prisutdelning är ett avstamp för att förverkliga så många som möjligt av idéerna.

- Det har lämnats in många bra idéer i årets tävling och konkurrensen om priserna har varit stenhård. Vi hoppas alla innovatörer fortsätter jobba med sin idé, även om de inte vunnit ikväll. Vi kommer såklart också att erbjuda dem vår hjälp, säger Ewa Sandeheim, projektledare för jagharenidé.nu och affärsrådgivare vid Åkroken Business Incubator.

Jagharenidé.nu arrangerades i vår för fjärde gången. Sammanlagt har cirka 450 idéer deltagit i tävlingen. Uppföljningar visar att nästan 10% av idéerna utvecklas vidare till produkter och företag med en eller flera anställda inom en tvåårsperiod.

Bakom Jagharenidé.nu står Åkroken Business Incubator, i samarbete med en rad organisationer och företag. Syftet är att främja och visa upp entreprenörskap i Sundsvallsregionen.

De åtta pristagarna i jagharenidé.nu 2013 är:

¤ Bästa affärsidé
Bästa bidrag från privatpersoner eller nystartade företag (yngre än ett år).

Unikt tamdjursstängsel - Urban Östman
Idén bygger på en unik justeringslösning som underlättar montering, gräsrensning och underhåll. När stängslet inte är i bruk kan det enkelt justeras ned, för att underlätta passage och minska onödiga skaderisker.

¤ Bäst tillväxtpotential
Bidrag med störst möjlighet att bli en storsäljare.

Unik tamdjursstängsel - Urban Östman

¤ Bästa studentidé
Bästa affärsidé från student vid Mittuniversitetet.

Heartalive - Taiye Adeboye
Heartalive är ett produktkoncept med en bärbar enhet som läser av, mäter och dokumenterar användarens puls och hälsostatus. Genom denna hjärtövervakning kan skadliga förändringar på användarens hjärta upptäckas. Enheten kan sen larma akutvårdare eller sjukvårdpersonal om fara uppstår.

¤ Bästa forskaridé
Bästa forskningsidé som kan utvecklas till en kommersialiserbar vara eller tjänst.

Rail Safe - Ulf Jennehag, Patrik Österberg, Stefan Forsström, Victor Kardeby, Mattias O´Nils
En tjänst som ger ökad personsäkerhet längs våra järnvägar och förbättrar arbetsmiljön för tågpersonal. Tjänsten baseras på distribuerad och uppkopplad övervakningsnoder på särskilt utsatta platser längs våra järnvägar. Nyckeln till denna tjänst är låg installationskostnad och smart leverans.

¤ Bästa avknoppningsidé
Bästa bidrag från etablerade företag, men där idén inte tillhör kärnverksamheten och kan knoppas av.

Signe of Sweden - Chattarina Teir Wikström
En designad arbetskilt med speciellt utvecklad passform för kvinnan, med branschanpassade fickor för olika yrken.

¤ Idé med bäst hållbarhet
Bästa bidrag med ett tydligt hållbart ansvarstagande (ekologiskt/socialt/ekonomiskt).

Football Hero - Tobias Olsson Hansen och Rikard Fritiofsson
Football Hero är ett nytt projekt som tillsammans med fotbollssverige skall hjälpa barn och ungdomar i Afrika att skaffa sig bättre förutsättningar för att kunna spela fotboll och förverkliga sina drömmar. Fotball Hero kommer att samla in begagnade fotbollsskor från Sveriges fotbollsföreningar och sedan utmana hela Sveriges näringsliv att bidra med pengar per insamlat par.

¤ Bästa innovatör/entreprenör
Bidrag från den mest kreativa, kompetenta, modiga och handlingskraftiga personen.

Marika Ördell – Curebits
Curebits är ett modernt och flexibelt system för förvaring av läkemedel vilket även larmar, påminner samt registrerar när medicinen är tagen. Marika Ördell har utifrån en egen erfarenet av sjukvården en mycket god kännedom om sina kunder och sin marknad. Lägg till det stor vilja, handlingskraft och skinn på näsan. Målet är att Curebits ska vara förstahandsalternativet bland förvaringssystem för läkemedel 2014.

¤ Publikens pris
Framröstat under kvällen efter presentationer från tre nominerade bidrag.

Curebits - Marika Ördell

Åkroken Business Incubator erbjuder en kreativ miljö och en dynamisk process, där goda idéer från universitet, näringsliv och privatpersoner utvecklas till nya tillväxtföretag. Vi tillför kompetens i företagens olika utvecklingsfaser och ser arbetet med individen eller teamet bakom idén som lika avgörande och viktigt som affärsidén i sig.