Resistant Minds har skapat en lärokurs i välmående och motivation för unga, baserad på positiv psykologi och är ett av de antagna startupbolagen till Youth Wellness Accelerator.

Start för unikt acceleratorprogram för startups – ungas psykiska hälsa i fokus

Efter flera lyckade acceleratorprogram för startups inom den skogliga sektorn och industrin är det nu dags för BizMaker att dra nytta av metodiken i en satsning som ska motverka psykisk ohälsa hos barn och unga. Tre lovande startupbolag från hela Sverige har antagits till programmet Youth Wellness Accelerator.
– Vi vill öka fokus på detta som ett eget område för innovation, där nytänkande och digitala lösningar kan göra stor nytta. När kommuner och regioner får hjälp av näringslivet breddar vi dessutom resurserna så att fler unga får hjälp och stöd i tid, säger Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på BizMaker.

Youth Wellness Accelerator startar den 23 augusti och avslutas i december 2021. Genom att korsbefrukta innovativa startups med offentliga aktörer kommer nya lösningar att testas, utvecklas och verifieras i samarbete med kunder och målgrupper.

– Vi har bäddat för denna pilotaccelerator i flera år. Här får vi utmana oss själva – och det ser vi fram emot. Engagemanget är djupt och på riktigt, vi är fantastiskt stolta att få bidra i denna viktiga fråga på det sätt vi kan, säger Cecilia.

En framgångsfaktor inför utlysningen av programmet var att utmaningen och målbilden var tydligt definierad, något som lockat både deltagare och medfört att satsningen landat väl i de kommunala verksamheterna.

– För oss är det viktigt med samarbete över gränser för att skapa framtidens lösningar. Många av de utmaningar vi står inför kan vi inte lösa själva. Genom acceleratorn kan vi möta företagen på en trygg arena och testa hur sådana samarbeten kan ske, säger Eva-Marie Blusi Tyberg, innovationsstrateg, Sundsvalls kommun.

Av de många ansökningar som inkommit har tre bolag med stor potential antagits till programmet. Ett av dessa bolag är Resistant Minds som har skapat en lärokurs i välmående och motivation för unga, baserad på positiv psykologi.

– Vi hjälper lärare och elevhälsa att i sin tur hjälpa elever, via förebyggande mental friskvård. Helst schemalagd, på samma sätt som idrotten. I den här acceleratorn ser vi en möjlighet att även nå primärvården och att vidareutveckla våra digitala utbildningar så att kunskapen kan spridas i hela landet. Själva har vi inte resurserna till det, säger Tomas Lönn som är bolagets vd.

Expertkompetens inom utveckling av spel, skalbara it-lösningar och digitala innovationer finns att tillgå för deltagarna som antagits till programmet – och för Resistant Minds är målsättningen solklar.

– Vi ska skapa en färdig digital portal där skolor och vård kan hitta den. Att få tillgång till ett sånt här multiexpertisgäng är fantastiskt. Här finns digitalt perspektiv, kundperspektiv och finansiellt perspektiv på samma gång. Det är unikt, avslutar Tomas Lönn.

Programmet är ett samarbete mellan BizMaker, Sundsvalls Kommun, Örnsköldsviks kommun, Region Västernorrland, Testbädd Hälsa, Game On MidSweden, GovTech Sweden, Esatto och IBM. Den sistnämnda är även en partner i Future Industry Accelerator och Forest Business Accelerator.

– Vi letar alltid efter bra entreprenörer och BizMakers acceleratorprogram är ett väldigt bra sätt att få tillgång till just sådana. Sedan är det väldigt kul att coacha och få möjligheten att hjälpa bolagen på deras resa att växa. Sist men inte minst så lär man sig otroligt mycket om olika områden och branscher, säger Martin Rydén, Technical Leader på IBM.

Även Liza-Maria Norlin, processledare för GovTech Sweden ser stora möjligheter i samarbetet mellan startupbolagen och de offentliga verksamheterna.

– Programmet och de samarbeten som här möjliggörs utgår från ett tydligt och gemensamt varför, det hoppas jag ska skapa en miljö av mod att våga pröva nya vägar för samarbete och spännande affärsmodeller. Allt med sikte på att stärka ungas hälsa med de möjligheter som smart teknik ger.

Innovationerna som antagits till Youth Wellness Accelerator 2021:

For Life Academy (Umeå)
      Digitalt behandlingsprogram som ser till att barn och unga med övervikt får rätt hjälp i rätt tid.

Resistant Minds (Stockholm)
      Digital lärokurs i välmående och motivation som hjälper lärare och vårdpersonal att hjälpa ungdomar.

Universal Kid (Örebro)
      App som hjälper skolor att tidigt fånga upp, mäta och följa ohälsa hos yngre barn.

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
      Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.

Cecilia Nordlund

Affärsrådgivare 070 557 90 03