Malin Helsing och Andrea Lindgren är grundarna av startupbolaget Lindsing med säte i Sundsvall.

Startup-bolaget Lindsing från Sundsvall har tilldelats 300 000 av Vinnova

Det är Malin Helsing och Andrea Lindgren som driver bolaget Lindsing. De har tagit fram en helt ny, proteinrik och klimatsmart frukostflinga som de döpt till Knaprig.
–Det känns fantastiskt att vi fått de här pengarna. Det har varit tufft och vi hade tänkte ta en paus eftersom det ser ut som det gör i världen. Nu kan vi fortsätta framåt, säger Andrea Lindgren.

Under hösten 2023 har Sveriges innovationsmyndighet Vinnova delat ut nästan 22,5 miljoner kronor till innovativa nystartade företag vars hela affärsidé bidrar till att lösa en global samhällsutmaning, så kallade impact startups. Grundarna av Lindsing tycker det känns bra att hamna under den kategorin.

– Vi tycker själva att vi bidrar till att lösa samhällsproblem eftersom den här produkten innehåller ett fullvärdigt växtbaserat protein som man tidigare bara fått i sig via animaliskt protein som exempelvis ägg, säger Andrea Lindgren.

Det flesta växtproteiner som finns idag måste man äta väldigt mycket av för att få i sig tillräckligt. Lindsings fullvärdiga protein är dessutom en restprodukt från tillverkningen av annan livsmedelsproduktion.

– Med vår produkt kan vi se till att människor får i sig tillräckligt med näring och samtidigt minska på klimatavtrycket. Och vår plan är att i framtiden göra fler produkter av det här proteinet, säger Malin Helsing.

Att minska matkonsumtionens påverkan på klimatet är en viktig del i att lösa samhällets klimatutmaningar. Den mest verkningsfulla åtgärden är att minska på köttkonsumtionen. Enligt FN kan vi som individer minska vårt klimatavtryck med hela 2,1 ton koldioxid per år om vi byter till en helt växtbaserad kost, eller 1,5 ton om vi väljer att äta vegetariskt.

Lindsning har gått BizMakers inkubatorsprogram men står nu på egna ben. Ansökan för att söka Vinnovas utlysning är omfattande och kräver flera timmars jobb. Första gången Lindsing sökte så fick de hjälp av BizMaker.

– Det är tack vare BizMaker vi känner till den här utlysningen men den här gången gjorde vi ansökan helt själva, säger Andrea Lindgren.

En stor del av det startup-bolag får hjälp med hos BizMaker handlar om hur de ska finansiera sitt bolag. Finansiering kan ske exempelvis genom eget kapital, ägarkapital från externa ägare, banklån eller olika typer av regionala, statliga eller EU-finansierade medel.

– Med våra verktyg kan vi ta reda på vilken typ av finansiering som passar respektive bolag bäst. Vi kan också klä på våra bolag med grundläggande ekonomisk förståelse för att kunna ansöka om bidrag, attrahera externa finansiärer eller söka banklån, säger Erica Markusson, affärsrådgivare inom finansiering på BizMaker.

Andrea Lindgren och Malin Helsing har hittat en tillverkare i Tyskland och tack vara det här kapitalet ska de nu tillverka en omgång av flingorna som ska testas mot deras tilltänka målgrupp.

– Vi kommer också använda pengarna för att nätverka, hitta sammabetspartners och för att ta fram en marknadsföringsplan, säger Malin Helsing.

Andrea Lindgren, grundare Lindsing
andrea.lindgren(@)lindsing.se

Malin Helsing, grundare Lindsing
malin.helsing(@)lindsing.se

Erica Markusson, affärsrådgivare finansiering, BizMaker
erica.markusson(@)bizmaker.se

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.