Prisutdelare och pristagare: Ewa Sandeheim (BizMaker), Clas Bergman (C-con), Carina Bergqvist Palm (Nordea), Håkan Stegeby (Nordic Renew Resource, NRRAB)

Startups med hållbara affärsmodeller prisas med 100 000 kronor

Nordeas Norrlandsstiftelse, i samarbete med BizMaker, delar ut stipendier till tre startups som på olika sätt implementerat hållbarhet i sin affärsidé. – Vi vill uppmärksamma entreprenörer som gör skillnad i Västernorrland, säger Carina Bergquist Palm, ordförande i stiftelsen.

Startups som deltar i BizMakers inkubator i Västernorrland hade chans att bli nominerade till tävlingen som avgjordes under SPRINT-final i Sundsvall. De tre vinnarna får dela på totalt 100 000 kronor.

Lönsamhetspriset tilldelas C-con som har digitaliserat en branschledande metod genom AR-teknik, Augmented Reality, som tillgodoser de lagkrav som finns hos industrier idag.

– Vi hjälper industrier att på ett enkelt sätt inventera, märka och dokumentera alla rör. Vi är mycket glada över prispengarna som kommer till nytta för vidare utveckling. Nu ska vi fira tillsammans med teamet, säger C-cons vd Clas Bergman.

Jämställdhetspriset tilldelas LifePulse som visar på ett entreprenörskap med jämlikhet i fokus. LifePulse erbjuder ett webbaserat program som erbjuder skräddarsydda hälsoinsatser för företag.

– Det känns fantastiskt ta emot detta pris. Genom programmet kan vi öka våra kunders lönsamhet genom hållbara hälsoinsatser. Det leder till både vinst för företaget, individen och samhället i stort, säger Lifepulse vd Pernilla Zsauldek Viklund.

Utvecklingspriset tilldelas Nordic Renew Resource som utvecklar en unik metod som renar processvatten, slam och förorenade jordmassor från tungmetaller.

– Vi är i början av en mycket spännande och intressant resa. Att minska tungmetallers spridning är till nytta för alla av oss, säger Nordic Renew Resource vd, Håkan Stegeby.

– Vi på BizMaker är otroligt glada över att Nordeas Norrlandsstiftelse väljer att prisa våra startups. Ett ekonomiskt bidrag av den här sorten kan ge vidare möjlighet att utveckla sitt bolag, säger Ewa Sandeheim, projektledare på BizMaker.

För Nordeas Carina Bergquist Palm är hållbarhet viktigt i framtidens företag.

– Vi delar ut dessa priser för andra gången och det känns fantastiskt att kunna stötta företag på deras resa. Tillsammans kan vi få Västernorrland att växa, och jag är en stolt ambassadör, säger Carina Bergquist Palm.

Kontakt:
Ewa Sandeheim
Projektledare, BizMaker
ewa.sandeheim@bizmaker.se

Carina Bergquist Palm
Ordförande Nordeas Norrlandsstiftelse och chef Region Norr, Nordea Bank AB
carina.bergquist.palm@nordea.se

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.