Sundsvallsföretagare Sverigefinalist i global entreprenörstävling

Sundsvallsföretagare Sverigefinalist i global entreprenörstävling

Årets studentföretagare är en del av den internationella tävlingen Global Student Entrepreneur Awards och är en tävling för studenter som jämte studier äger och driver företag. Johan Wikström, student och företagare i Sundsvall, har utsetts till en av fem Sverigefinalister. Han åker nu till Stockholm för att tävla vidare om 150.000 kronor och äran att representera Sverige i den globala finalen som hålls i Bangkok senare i vår.

– "Att jag blivit nominerad till detta känns helt sjukt kul och väldigt motiverande. Jag siktar självklart på att vinna. Att få representera svenska entreprenörer i ett globalt sammanhang vore hedrande", säger Johan Wikström.

Tävlingen syftar till att uppmärksamma och premiera entreprenöriella och kreativa personer. Egenskaper som finalisten har gott om. Vid sidan av sina studier driver Johan Wikström företaget Genomtänkt, en digital kommunikationsbyrå, tillsammans med studiekamraten Thomas Jonasson. Företaget har på kort tid nått framgångar genom sina innovativa lösningar för kundlojalitet och e-handel.

Grunden för Genomtänkt lade Johan tillsammans med ett par klasskompisar redan under första året av sin utbildning i Information och PR på Mittuniversitetet. Kompisarna tog kontakt med universitetets innovationsavdelning där de fick råd och stöd fram tills dess att Åkroken Business Incubator hörde av sig och ville träffa gänget. Nu är Genomtänkt ett spetsbolag hos inkubatorn i Sundsvall och har sitt kontor i deras lokaler i Metropolhuset - på andra sidan ån från där allt började.

Genomtänkts universitetsförankring kommer bestå även efter studierna, då företaget strävar efter att fortsätta anställa studenter inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området även i framtiden.

– “Det känns verkligen fantastiskt just nu. Jag satte upp målet när vi inledde vårt projekt för tre år sedan att vi alla skulle vara självanställda den dag vi tar examen. Vi skulle inte söka jobb i Stockholm som klasskompisarna, utan skapa en inkomstbringande verksamhet i Sundsvall - vilket vi lyckats med” säger Johan.

För mer information, kontakta:
Johan Wikström, 070-342 90 10, johan.wikstrom@genomtankt.se

Om Årets studentföretagare och Global Student Entrepreneur Awards (GSEA)
Årets studentföretagare är en tävling för studenter på kandidatnivå (undergraduate, bachelor) som jämte studier på universitet eller högskola äger och driver företag. Årets studentföretagare är en del av den internationella tävlingen Global Student Entrepreneur Awards (GSEA). Tävlingen är uppdelad i två delar, dels regionala uttagningar i deltagarländerna under 2015/2016, dels en internationell final den 10-12 maj 2016 i Bangkok, Thailand.

Den svenska uttagningen, Årets studentföretagare, arrangeras av Entreprenörskapsforum och Tillväxtverket. Läs mer på www.entreprenorskapsforum.se
Finalen, GSEA, arrangeras av Entrepreneur’s Organization (EO). Läs mer på www.gsea.org

Kontaktperson:
Britt-Marie Nordström, britt-marie.nordstrom@entreprenorskapsforum.se eller 019-333700.