Linnea Eriksson och Therese Svensk, PURE ACT, är glada över att ta emot ÅForsk Entreprenörsstipendium.

Therese på startupbolaget PURE ACT tilldelas Åforsk Entreprenörskapsstipendium

Idag presenteras tio nytänkande entreprenörer som får ta emot ÅForsk Entreprenörsstipendium. En av årets pristagare är Therese Svensk, grundare och delägare av PURE ACT, som utvecklat en femstegsprocess och en digital plattform för att hållbarhetscertifiera företag enligt hållbarhetslagen.

– Det är fantastiskt roligt att vi vunnit detta fina stipendium. Vi stolta över oss själva och vet sedan tidigare vilket värde en sådan här utmärkelse kan medföra. Det ger oss motivation och stärker trovärdigheten av PURE ACT, säger Therese Svensk, grundare och delägare av PURE ACT.

Stipendiet om 200 000 kronor syftar till att stötta entreprenörerna att förverkliga sin affärsidé. En gemensam nämnare är att de driver spännande och nytänkande företag som utvecklats inom det akademinära innovationsekosystemet som inkubatorer, science parks eller innovationskontor vid högskolor och universitet. Tekniken och tjänsterna som ligger till grund för de 10 utsedda entreprenörernas idéer har förankring inom forskning och utveckling med hög innovationshöjd.

– Förhoppningsvis kan detta medföra nya kontakter och affärsmöjligheter - det har vi sett förut. Stipendiet kommer i helt rätt tid. Det händer mycket inom hållbarhetsvärlden och det är viktigt att vi fortsätter utveckla vårt digitala verktyg så att det ligger i linje med aktuella krav och förväntningar, menar Therese.

Stipendiaterna har genomgått en nomineringsprocess där affärsutvecklare från regionalt baserade innovationsmiljöer över hela landet har haft möjlighet att nominera entreprenörer och stipendiaterna tilldelas stipendiet för att de med sina lösningar, tjänster och produkter kan skapa positiva effekter för samhällsutvecklingen.

Intresset för att söka ÅForsk Entreprenörsstipendium har ökat med 90 % de senaste två åren och idag anses utmärkelsen som en av Sveriges finaste att erhålla. Årets ansökningar har alla hållit riktigt hög kvalitet med spännande affärsidéer och fantastiska entreprenörer. ÅForsks mål är att minst hälften av de nominerade ska vara kvinnor och antalet sökande kvinnliga entreprenörer ökar också till vår glädje för varje år, säger Anders Snell, verkställande ledamot i ÅForsk.

Årets tio nya stipendiater av ÅForsk Entreprenörsstipendium tilldelas utmärkelsen den 21 april under Sveriges Innovationsriksdag, ett återkommande årligt event arrangerat av SISP. I år kommer Sveriges Innovationsriksdag att hållas digitalt.

PURE ACT, med ursprung från Mittuniversitetet, har tidigare fått affärsutvecklingsstöd av BizMakers affärsrådgivare. Idag är PURE ACT en leverantör och samarbetspartner till BizMaker genom hållbarhetsprogrammet Pure Business Impact.

Se listan med de 10 entreprenörerna här >

Om ÅForsk
ÅForsk delar i samarbete med Swedish Incubators & Science Parks sedan år 2015 ut stipendiet till 10 entreprenörer årligen. Stipendiet riktar sig till entreprenörer med koppling till akademi, forskning, inkubatorer och science parks. Stipendiet utlystes under början av 2021 där entreprenörer från det akademinära innovationsekosystemet i hela Sverige hade möjlighet att söka.

Therese Svensk
Delägare och medgrundare, PURE ACT
therese.svensk(@)pureact.se

08 - 540 672 72

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.