Unik Butik-dag på lördag lyfter den fristående handeln i Sverige

Unik Butik-dag på lördag lyfter den fristående handeln i Sverige

Lördag den 7 november är det årets Unik Butik-dag1) i alla Sveriges 150 Unika Butiker. En dag då den fristående handeln lyfts och uppmärksammas lite extra i den hårda konkurrensen med kedjor och E-handeln. Syftet är att få konsumenterna att besöka butikerna och gynna den lokala handeln. Under dagen är det aktiviteter och mervärden i butikerna utöver det vanliga. 33 städer runt om i Sverige har på kort tid anslutit sig till det framgångsrika nationella butiksnätverket.

När butiksdöden breder ut sig över landet samlar sig de lokala fristående butiksägarna och tar upp kampen mot jättarna.

Vi butiker som är med i organisationen är fristående, privatägda och stolta. Vi satsar på det naturliga mötet med kunden och ett hållbart tänkande för kommande generationer. Vi vill ha en lokal aktiv handel och verka som motpol till alla köpcentra och kedjebutiker. Tänk om alla butiker skulle se likadana ut, det skulle ingen tycka om. Ändå är handeln sakta men säkert på väg dit. Vi som vågar stå upp och tänka annorlunda bär ett tungt ansvar men vi gör det gärna, för jag är övertygad om att det vägen till framgång. Unika butiker finns idag över hela Sverige från Skurup till Luleå. Porla Kusin var första butik i Skåne och hela södra Sverige, och att jag gick med förra året är något som jag inte ångrar det minsta. Tillsammans blir och är vi starka, säger Jan-Axel Åkerblom som äger butiken Porla Kusin i Skurup.

Unika Butiker-konceptet har på kort tid blivit en succé, där många handlare märker skillnad i en vardag med tuff konkurrens från stora kedjor och E-handel.Fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar. En av Sveriges främsta entreprenörer, hotellkungen Stefan Karlsson2) är ordförande i styrelsen för nätverket.

I Unika Butiker får alla Sveriges fristående och privatägda butiker möjligheten till en unik marknadsplats. Att gemensamt skapa kundflöden och mervärden för kunden samt en enorm möjlighet att växa, säger Stefan Karlsson, styrelseordförande i Unika Butiker.

I USA finns en dag för de fristående butikerna i kalendern, Small Business Saturday. Dagen har blivit en enorm succé. Butiksnätverket Unika Butiker jobbar nu för att Sveriges fristående butiker också ska få en egen återkommande dag i kalendern. En Unik Butik-dag som ligger sista lördagen i oktober varje år.

Att främja den lokala handeln är jätteviktigt. Det är viktigt med ett levande centrum med just Unika Butiker. Den lokala handeln ger många lokala arbetstillfällen och skatteintäkter. Småbutikerna sätter krydda på städernas shoppingutbud och behövs både som kontrast och komplement till de stora kedjorna, säger Maria Skalin som tillsammans med Mari R. Nordstrand driver nätverket Unika Butiker.

Det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-handel.
Unika Butiker startade på initiativ av några butiksägare i Sundsvall hösten 2013 i syfte att öka synligheten, lönsamheten och konkurrenskraften för just fristående privatägda butiker. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig och på kort tid har 32 ytterligare städer anslutit sig. Nya städer och butiker hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige.

För att tillhöra Unika Butiker ska butikenvara fristående och privatägd, den får alltså inte vara eller tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Butiken ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för den region butiken finns i, och dessutom på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.3) De butiker som uppfyller kriterierna är varmt välkomna att skicka in en anmälan till nätverket om önskat medlemskap.

Välkommen att besöka Sveriges Unika Butiker lördag den 7 november!

Här hittar ni alla Unika Butiker i Sverige:
www.unikabutiker.nu
www.facebook.com/unikabutiker

För ytterligare information och kommentarer:
Maria Skalin, Unika Butiker, 070-213 10 31.
Jan-Axel Åkerblom, Porla Kusin, 0411-421 20.

Mer fakta om Unika Butiker:
Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida, mobilapp med sökfunktion och en ”nära mig” funktion där du lätt hittar Unika Butiker nära dig, Facebooksida och finns i övriga sociala medier. Nätverket har tagit fram en egen grafisk profil.

Se artikel om Unika Butiker i Dagens Industri den 28 september: www.di.se/di/artiklar/2015/9/29/natverk-lyfter-de-sma

Se inslag om Unika Butiker i TV4 Riks, Ekonominyheterna, den 6 oktober 2014:
www.tv4.se/ekonomi/klipp/nya-nätverk-i-småstäderna-för-att-mota-butiksdöden-2982572

Just nu finns Unika Butiker i:
Bergsjö, Borlänge, Båstad, Eskilstuna, Falun, Gävle, Hudiksvall, Härnösand, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Kristianstad, Leksand, Luleå, Ockelbo, Oskarshamn, Piteå, Skurup, Sollefteå, Stockholm, Strängnäs, Sundsvall, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västervik, Västerås, Åre, Örnsköldsvik och Östersund. För aktuell lista se: www.unikabutiker.nu/butiker

Från och med sommaren 2014 smygöppnade även konceptet upp för caféer att ansluta sig till nätverket. Kriterierna för att vara med är detsamma som för butiker.

1) Unik Butik-dag, en dag som lyfter den fristående handeln
Två gånger per år, sista lördagen i oktober och sista onsdagen i mars, hålls en särskild dag för de fristående och privatägda butikerna i Sverige. På hösten heter dagen Unik Butik-dag (Observera att årets Unik Butik-dag pga Allahelgona helgen ligger första lördagen i november, men ”ordinarie” dag är alltså sista lördagen i oktober). Det är denna dag nätverket jobbar för att få in som kalenderdag. På våren heter dagen Vår-onsdag.

Syftet med dagarna är att synliggöra de lokala och fristående butikerna i Sverige lite extra. Vi vill få fler att förstå vilken skillnad det gör att välja att handla i dessa butiker och gynna lokala handlare. Hur viktigt det är för en mångfald i handeln, och för att du även i fortsättningen ska ha ett brett och unikt utbud att välja på – och inte bara kedjor och E-handel.

2) Stefan Karlsson:
17 år gammal blev Stefan Karlsson Sveriges yngste hotellägare. I många år ägde och drev han Sveriges vinstrikaste hotell Hotell Lappland. Idag äger han bland annat Hotell Savoy i Luleå, Holiday Club, Wallmans och O´learys i Åre, Hotell Hallstaberget i Sollefteå och Gamla Teatern, Plaza Restaurang och Scandic City i Östersund. Han beskrivs som en doer och är av många ansedd som den skickligaste mannen i branschen.

Läs artiklar skriven nyligen om Stefan Karlsson:
www.op.se/jamtland/ostersund/hotellkungen-stefan-karlsson-utvidgar-sitt-imperium

3) Med hållbarhet menas:
Att på något sätt ta hänsyn till miljö och/eller människor i sitt företagande och sortiment. Det kan exempelvis vara att butiken har ekologiska produkter, energisnåla transporter, ett energispartänk i butiken, minimerade förpackningar, närproducerat/lokalproducerat sortiment, ett second-hand sortiment, rättvisemärkta produkter, varor som produceras under goda arbetsförhållanden, arbetar med hjälp till behövande, har funktionshindrade/ungdomar/utrikes födda som anställda och ser dessa som en resurs osv.

Åkroken Business Incubator är en regional företagsinkubator i Västernorrland. Här bidrar vi till näringsliv och nya innovationer genom att stötta drivna entreprenörer på resan från idé till marknad. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.