Erik Nelsson, vd på XP Chemistries.

XP Chemistries AB övertecknat - börsnoteras den 29 oktober

Sundsvallsbolaget XP Chemistries genomförde nyligen en emission inför den planerade noteringen på Nasdaq First North Growth Market. Intresset för erbjudandet har varit stort och erbjudandet övertecknades.

– Vi är väldigt glada med att befintliga och nya aktieägare visat ett starkt förtroende. Genom emissionen har vi de finansiella medel vi behöver för att genomföra bolagets affärsplan så att vi kan ta vara på en stark efterfrågan och stor tillväxtmöjlighet, Erik Nelsson, vd på XP Chemistries.

XP Chemitries avknoppades från Organofuel Sweden AB i maj 2021 i syfte att fokusera på kapsaicin och tillhörande verksamhet. Bolaget använder en unik och patenterad process att framställa kapsaicin från skogsråvaror, något som traditionellt har skett från chilifrukter. Detta medför en rad fördelar; bland annat att kapsaicinet får en mycket högre renhet, processen är kostnadseffektiv och hållbar samt enkel att skala upp.

– Det är jätteroligt att XP Chemistries genom Organofuel Sweden blir vår första alumn som kliver in på börsen. Tillsammans har teamet i bolaget gjort en imponerande resa sedan start. XP Chemistries är förebilder, och vi hoppas att deras resa ska inspirera andra att göra en liknande resa, säger Regina Duymaz, inkubatorchef på BizMaker.

Organofuel Sweden är grundat i forskning från Mittuniversitetet och bolagets resa började genom Mittuniversitetets innovationsavdelning i nära samverkan med BizMaker. Därefter antogs bolaget till BizMakers inkubatorsprogram och Forest Business Accelerator.

Erbjudandet övertecknades, vilket innebär att 7 800 000 aktier och 7 800 000 teckningsoptioner emitteras. Bolaget tillförs därmed 35,1 miljoner kronor i emissionslikvid, varav cirka 4,66 miljoner kronor avser kvittning av lån, före emissionskostnader.

– Noteringen av XP Chemistries är resultatet av ett hårt och engagerat arbete under många år av bolagets grundare, styrelse och medarbetare. Jag vill även passa på att tacka bolagets rådgivare för deras arbete, menar Erik Nelsson, vd på XP Chemistries.

Första handelsdag för XP Chemistries aktier och teckningsoptioner vid Nasdaq First North Growth Market är den 29 oktober 2021, vilket blir starten på börsresan.

Erik Nelsson, vd, XP Chemistries AB
en@xpchemistries.com

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.