100 000 kr till Flyktinggruppernas Riksråd (FARR)

100 000 kr till Flyktinggruppernas Riksråd (FARR)

Med två dagar kvar till riksdagsvalet aviserar second hand- och solidaritetsorganisationen Emmaus Björkå nu att de skänker ytterligare pengar till organisationer som arbetar med flyktingar rättigheter. Flyktinggruppernas Riksråd (FARR), en paraplyorganisation för grupper och personer som arbetar för stärkt asylrätt, får nu 100 000 kronor.

– Det pratas om att vi nu har två statsministerkandidater, och ingen av dem står för en human flykting- och asylpolitik. Det gör att vi redan nu vet att det kommer behövas hårt arbete i fyra år till för att avhumaniseringen av flyktingar inte ska fortsätta. Vi bedömer att FARR, och framförallt de som arbetar tillsammans under FARRs paraply, får enormt mycket gjort. Den samlade kunskapen som finns hos de här grupperna och personerna är imponerande, säger Mikela Lundahl Hero, styrelseordförande på Emmaus Björkå.

– Vi i asylrörelsen har varit i motvind förut men vi vet också att när vinden har vänt så har det varit för att vi inte har släppt taget utan fortsatt att förklara för människor vad som händer och slåss för de mänskliga rättigheterna. Därför är vi oerhört tacksamma för varje tillskott i resurserna för att komma ut med information och rådgivning. Vi är starkare ju fler vi når och ju fler vi blir, säger FARR:s ordförande Emma Persson.

Emmaus Björkå har under 2018 ökat sitt stöd till asylrätts- och flyktingorganisationer markant. Redan i våras aviserades att över en miljon skulle gå till organisationer som arbetar med papperslösa och gömda personer. Detta följdes därefter upp med nya donationer till först rörelsen #vistårinteut och därefter RFSL Newcomers.

– Många tror att politiker avgör allt som händer, och tänker inte på hur mycket samhället präglas av civila och ideella organisationer. Att, som vi nu gör för tredje gången på ganska kort tid, skänka ganska mycket pengar är inte bara ett sätt att skapa uppmärksamhet. Uppmärksamheten är viktig i sig, för den kan ge en känsla av hopp och synliggöra den mobilisering som faktiskt sker. Men det är också ett konkret sätt att påverka, säger Mikela Lundahl Hero.

Pressbilder
Generella pressbilder fria för användning i redaktionella media finns på http://emmausbjorka.se/om-oss/pressbilder/. De är licensierade under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens. Ange ”Foto: Emmaus Björkå” vid användning.

Pelle Hällje, kommunikationsansvarig
pelle.hallje@emmausbjorka.se, 0763-915512

Kristin Ivarsson, föreningschef internationellt arbete och opinion
kristin.ivarsson@emmausbjorka.se, 070-3845873

Ämnen

Björkåfrihet, tidigare Emmaus Björkå, är en ideell förening som arbetar med internationell solidaritet, socialt ansvarstagande och hållbar utveckling. Vår second hand-verksamhet ökar återanvändningen i samhället och minskar Sveriges miljöpåverkan. Bara i koldioxid motsvarar vårt avtryck en insparning på över 17 500 bilars årliga utsläpp. Björkåfrihet deltar också i flera forskningsprojekt för att få fram bättre metoder för återvinning och återbruk av textil.

Genom internationellt utvecklingssamarbete och opinionsarbete stödjer vi organisationer som arbetar mot fattigdom och förtryck runt om i världen. På hemmaplan ger vi stöd till asylrättsrörelsen och organisationer som arbetar med papperslösa människor. Björkåfrihet samarbetar även med ett fyrtiotal kommuner och erbjuder meningsfull sysselsättning och arbetsgemenskap åt människor som står utanför arbetsmarknaden och/eller har funktionsnedsättningar.

Björkåfrihet har kollektivavtal med Handelsanställdas Förbund och Unionen. Vi har även 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Under 2019 har vi blivit världens första ideella second hand-organisation med kvalitets- och miljöledningscertifiering enligt ISO9001/14001.

Björkåfrihet
Aröds industriväg 27