Skyltfönster Linnégatan

Second hand-kedja erbjuder rabatt på barnkläder till alla med och utan medborgarskap

Second hand- och solidaritetsorganisationen Björkåfrihet reagerar på Sverigedemokraternas utspel om att villkora bland annat barnbidraget till medborgarskap dels genom att mana till motstånd dels och genom att erbjuda rabatt på barnkläder i alla sina butiker.

- Rabattförsäljning är något vi väldigt sällan använder oss av men det kan komma att bli en återkommande aktivitet om förslaget blir verklighet. Enligt barnkonventionen har alla barn lika rättigheter. Det ska inte spela någon roll om ett barn har svenskt medborgarskap eller inte, om hon eller han ska kunna klä sig i hela kläder, ha en ryggsäck att bära skolböckerna i eller gå i fotbollsskola. Barnbidraget finns till för att möjliggöra att alla barn i Sverige ska kunna just det, säger Mikela Lundahl Hero, ordförande för Björkåfrihet.

Det allmänna barnbidraget är lika för alla barn oavsett föräldrarnas inkomst och bakgrund och så har det varit sedan 1948.

- Om detta och andra liknande förslag som nu förs fram blir verklighet riskerar vi en drastiskt ökad barnfattigdom kopplad till medborgarstatus. Normaliseringen av rasism går skrämmande fort nu. Det är upp till alla som vill se ett inkluderande och mänskligt samhälle att göra motstånd, avslutar Mikela Lundahl Hero.

Mellan 20 och 23 maj erbjuder Björkåfrihet 20% rabatt på alla barnkläder i sina butiker.

Kristin Ivarsson, föreningschef

kristin.ivarsson@bjorkafrihet.se

Kategorier

Björkåfrihet, tidigare Emmaus Björkå, är en ideell förening som arbetar med internationell solidaritet, socialt ansvarstagande och hållbar utveckling.

Secondhand-verksamheten ökar återanvändningen i samhället och minskar Sveriges miljöpåverkan. Björkåfrihet deltar också i flera forskningsprojekt för att få fram bättre metoder för återvinning och återbruk av textil. 2019 var Björkåfrihet först i världen med att beräkna ett klimatavtryck för sina secondhand-varor, som också kunde jämföras med konsumtion av till exempel nytillverkade kläder. Jämförelsen visade bland annat att en begagnad jacka kan skänkas till insamling och köpas igen 393 gånger innan den har gett upphov till samma växthusgasutsläpp som tillverkning, distribution och försäljning av en enda ny jacka.

Genom internationellt utvecklingssamarbete och opinionsarbete stödjer Björkåfrihet organisationer som arbetar mot fattigdom och förtryck runt om i världen. På hemmaplan ges stöd till asylrättsrörelsen och organisationer som arbetar med papperslösa människor. Björkåfrihet samarbetar även med ett fyrtiotal kommuner och erbjuder meningsfull sysselsättning och arbetsgemenskap åt människor som står utanför arbetsmarknaden och/eller har funktionsnedsättningar.

Björkåfrihet har kollektivavtal med Handelsanställdas Förbund och Unionen. Organisationen har även 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. 2019 blev Björkåfrihet världens första ideella secondhand-organisation med kvalitets- och miljöledningscertifiering enligt ISO9001/14001.

Pressbilder
Generella pressbilder fria för användning i redaktionella media finns på https://bjorkafrihet.se/pressbilder/. De är licensierade under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens. Ange ”Foto: Björkåfrihet” vid användning.