Villapriserna har nu stigit tre månader i rad.

Bjurfors kommentar till Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden visar ytterligare tecken på stabilisering

Bostadspriserna visade en blandad utveckling under juli månad, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik. Bostadsrättspriserna sjönk för första gången sedan januari. Samtidigt fortsatte villapriserna sin uppåtgående trend.

Under juli månad ökade villapriserna i riket med 1 procent. Det markerar den tredje månaden i rad med positiva prisförändringar på den tidigare hårt utmanade villamarknaden. Samtidigt har utvecklingen för bostadsrätter börjat mattas av. Efter en stark start på året var bostadsrättspriserna oförändrade i juni, och i juli observerades en nedgång på 1 procent. Sett över det senaste året har dock prisutvecklingen varit betydligt mer gynnsam för bostadsrätter med en prisförändring på -2 procent, medan villor har upplevt en nedgång på 10 procent.

Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Sverige, delar sina kommentarer.

– Juli är traditionellt en månad då det görs färre affärer, och det gör det svårare att dra några slutsatser från statistiken. Men vi ser positiva tecken, som att fler köpare vågar agera och möta säljarna på högre prisnivåer. En viktig faktor till detta är troligen de framsteg som görs i arbetet med att tackla inflationen, samt de signaler som pekar mot att vi närmar oss slutet på räntehöjningarna. Om det är något som marknaden tycker om är det stabilitet och förutsägbarhet. Vi märker även en ökad acceptans för det högre ränteläget, den inledande chockfasen har nu passerat. Inför hösten förväntar vi oss att allt fler kommer att återvända till bostadsmarknaden och att fler affärer kommer att göras. Priserna kan säkerligen stiga något, men det verkliga trendbrottet sker troligen inte förrän räntorna börjar sänkas. Då kan det å andra sidan gå snabbt och marknaden kan genomgå ett dramatiskt skifte. Det finns ett enormt uppdämt behov, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

I Göteborg stack Centrala Göteborg ut med en prisökning om 1 procent för bostadsrätter, i övriga områden noterades inga prisförändringar. Enligt Sven-Erik Kristensen, vd Bjurfors Göteborg, har bostadsmarknaden i hög grad stabiliserats efter det kraftiga fallet som sågs under fjolåret. Han är optimistisk till att marknaden ska kunna hantera det ökade utbudet som förväntas nu när höstsäsongen sparkar i gång, men betonar samtidigt att säljare inte bör förvänta sig ytterligare prisuppgångar.

– I Göteborg fortsätter bostadsmarknaden att utvecklas på ett stadigt sätt. Under juli noterades en säsongsmässig nedgång i aktiviteten, men inte mer än under ett normalår. Samtidigt höll sig priserna stabila eller visade en svag uppgång. Det tycker jag tyder på att räntehöjningen som genomfördes i juni redan var förväntad och inprisad av marknaden. Men sommaren är en svåranalyserad period, som man inte ska dra för stora växlar av. Nu i augusti inleds höstsäsongen och då kommer vi få en tydligare bild av läget. En fråga som många ställer sig är om marknaden kommer att klara av att absorbera den förväntade ökningen i utbudet. Jag tror det, då jag även förväntar mig fler köpare. Många som avvaktat med att köpa på grund av oro över ytterligare försämringar i ekonomin eller nya prisfall känner nog nu att de inte kan vänta längre. Dessutom finns tecken på att Riksbanken snart är klara med höjningarna, vilket kan komma att stärka köpaptiten ytterligare. Det här betyder dock inte att man ska vänta sig ytterligare prisuppgångar. För närvarande känner så gott som alla av de ekonomiska påfrestningarna, så det ser jag inte som realistiskt. Min bedömning är att bostadspriserna kommer att hålla sig stabila under resten av året, säger Sven-Erik Kristensen, vd Bjurfors Göteborg.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, juli 2023

FRITIDSHUS

Medelpris

-7 %

Fullständig statistik finns på: maklarstatistik.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86
Sven-Erik Kristensen

Vd Bjurfors Göteborg 031-733 20 18