Våra kunder ska känna att det är naturligt att kontakta Bjurfors i alla frågor som rör deras boende, stort som smått, säger mäklare Sophie Palmstierna Eckhéll.

​Bjurfors storsatsar på köprådgivning

I oroliga tider är trygg rådgivning från din mäklare extra viktigt, oavsett om du funderar på att sälja eller köpa bostad. Bjurfors satsning på kostnadsfri och personlig köprådgivning möter mycket god respons hos kunderna. Det berättar Peter Tumegård och Sophie Palmstierna Eckhéll, mäklare med stor erfarenhet av köprådgivning.

Peter Tumegård, mäklare och franchisetagare på Bjurfors Gotland har precis satt upp skyltarna på det fem månader gamla kontoret i Visby. För honom är köprådgivning en självklar del av jobbet och han känner därför att det blev helt rätt när han valde Bjurfors, som är ett företag som väljer att lyfta detta i sin kommunikation.
– Jag har jobbat i över tio år som mäklare och lärt känna mina kunder mer och mer, därför har det blivit naturligt att hjälpa mina kunder oavsett om de köper via oss eller någon annan mäklare. Att agera som köprådgivare är otroligt uppskattat, tänk dig att du som köpare har en egen mäklare som tipsar dig hur du ska göra i varje moment för att köpa din drömbostad – en proffsig vägledning från en vän helt enkelt.

– Bostadsläget på Gotland är självklart påverkat av att färre människor tar sig dit och då är det avgörande att vara en god rådgivare. Det är naturligtvis svårare att sälja bostäder när man inte kan låta alla sinnen vara på plats. Men då är det ännu viktigare att du som mäklare även kan vara en köprådgivare där du skapar ett förtroende hos din köpare. Att du inte bara berättar vad du vet om objektet utan också vad du tycker säljaren ska vara extra noga med i samband med sitt köp, säger Peter Tumegård.

Sophie Palmstierna Eckhéll har jobbat som fastighetsmäklare på Bjurfors Värmdö i knappt ett år och har redan förstått att det är en självklarhet att skapa långsiktiga relationer till köpare och säljare.
– För mig handlar det om att erbjuda bästa tänkbara service på alla nivåer. Det är lite som att nätverka, man hittar partnerskap man tror kan gynna alla inblandade, vilket ger ringar på vattnet. Det är viktigt att knyta långsiktiga, varaktiga kontakter och relationer. Är det inte rådgivning inför en försäljning eller ett köp, kan det likaväl vara inför renovering, utbyggnation, tips på hantverkare och så vidare. Våra kunder ska känna att det är naturligt att kontakta Bjurfors i alla frågor som rör deras boende, stort som smått.

Bostadsmarknaden på Värmdö har inte påverkats avsevärt de senaste månaderna och kontoret säljer många fritidshus och villor, men det som mäklarna har framförallt lagt fokus på är att se möjligheter och fokusera på sina kunder, säljare som köpare.
– Vi på Bjurfors Värmdö fattade tidigt beslutet om hur vi gemensamt skulle hantera denna ytterst märkliga situation. Vi har valt att tänka långsiktigt och att se möjligheterna. Att stå trygga, stabila, positiva och samtidigt följa de riktlinjer som gäller. En viktig del i att vi ändå varit så lite påverkade är nog att vi samtliga medarbetare på kontoret har stora nätverk som vi öppnat upp för varandra och att många av våra kunder hittar sina köpare och säljare ”under ytan”.

Att Bjurfors erbjuder köprådgivning är inget nytt som tillkommit under de senaste månaderna. Anledningen till att företaget väljer att prata mer om det är att ge kunden så mycket information och stöd som möjligt i mer oroliga tider.
– Det kan vara svårt för en enskild person som går i sälj- och/eller köptankar att känna till vår köprådgivningstjänst. Vi har därför valt att trycka lite extra på detta i vår kommunikation, men också i vårt nära samarbete med SEB. Vi vill att människor, oavsett marknadsläge och var de är i sin process ska känna till vår personliga och kostnadsfria köprådgivning, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Kullman, ansvarig för Bjurfors franchiseverksamhet
E-post: fredrik.kullman@bjurfors.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med närmare 600 medarbetare på ca 80 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer.

Mats Ljung

Presskontakt Ägare och styrelseordförande Bjurfors Sverige Ägare och styrelseordförande Bjurfors Göteborg. 031-733 20 12
Ola Lundqvist

Presskontakt Ägare och vd Bjurfors Sverige Styrelseordförande Bjurfors Skåne, Fastighetsmäklare, Ledamot Mäklarsamfundet 040-608 30 04