Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

Fredrik Kullman är Årets vd

Bjurfors Sveriges vd Fredrik Kullman har utsetts till Årets vd av Karriärföretagen, i kategorin fastighetsmäklare.

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått den här utmärkelsen. Jag är tacksam över att få vara vd på ett så dynamiskt och ambitiöst företag som Bjurfors, säger Fredrik Kullman.

Fredrik Kullman är känd, inte bara inom Bjurfors, utan också inom hela mäklarbranschen, för sitt inkluderande ledarskap. Han värnar mycket om att medarbetarna på Bjurfors ska trivas och få de rätta förutsättningarna för att göra både lyckade affärer och ha en lyckad karriär.

– Bjurfors är ingenting utan sina medarbetare. Jag och resten av ledningen har som ambition att samla mäklarsveriges starkast lysande stjärnor under vårt tak, säger Fredrik Kullman.

Ett annat fokus för Fredrik Kullman är att öka Bjurfors marknadsandelar och spontana kännedom.

– Vi mäter kontinuerligt utvecklingen och de senaste åren har vi sett en mycket positiv riktning. Vi har expanderat geografiskt och öppnat fler kontor, och vi har ökat vår närvaro och vårt grepp om marknaden. En viktig framgångsfaktor är att vi sätter kvaliteten framför kvantiteten i allt vi gör. Det har bidragit till att en Bjurforsmäklare idag får både i genomsnitt mer betalt och säljer snabbare än konkurrenterna, säger Fredrik Kullman.

Varför tro du att du blivit utsedd till årets vd?

– Jag har förmånen att vara omgiven med kompetenta kollegor, tillsammans skapar vi ett framgångsrikt Bjurfors – både för våra kunder och för oss som arbetar här. De senaste åren har varit något av en bergodalbana på bostadsmarknaden. Jag tror att jag tillsammans med min ledningsgrupp har lyckats navigera svängningarna på ett professionellt och trovärdigt sätt. På Bjurfors fokuserar vi mycket på det vi kan påverka. Vi rekryterar de bästa, vi värnar om våra kunder, vi satsar på marknadsföring och vi etablerar relationer med väl utvalda strategiska samarbetspartners. Vi har tydliga och skräddarsydda processer som underlättar verksamhetens utveckling. Vi är ett steg upp helt enkelt. Min roll som vd är att dels staka ut och kommunicera riktningen, dels att skapa de rätta förutsättningarna för Bjurfors och för alla som arbetar här att utvecklas, säger Fredrik Kullman.

Juryns motivering

Fredrik Kullman är en sann inspiratör i sin roll som VD. Han är dynamisk och motiverad att skapa en utmärkt arbetsplats. Under hans ledning skapas engagemang och kvalité vilket säkerställer att Sveriges framgångsrikaste mäklare söker sig just till Bjurfors.

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.