Högre prisförväntningar i Sveriges tre största städer ​​– Bara 4 procent tror på lägre priser under 2020

​2019 var det starkaste bostadsåret sedan 2016 med en uppgång på hela 5 procent i Sverige. Optimismen fortsätter även under 2020, enligt en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Bjurfors. Sex av tio storstadsbor tror på fortsatta uppgångar under året, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med maj 2019. Störst är optimismen i Malmö.

​I Stockholm, Göteborg och Malmö tror 59 procent av de tillfrågade att priserna kommer att stiga de närmaste 12 månaderna medan bara 4 procent tror på lägre priser. För knappt ett år sedan, i maj 2019 då samma fråga ställdes via Sifo, var det 47 procent som trodde på ökade priser och 10 procent på lägre priser.

​Mest övertygade är Malmöborna där nära sju av tio tror på högre priser. Var tionde Malmöbo tror också på de där riktigt stora prisökningarna, på över 6 procent. Mattias Larsson, vd för Bjurfors i Skåne, kommenterar prisförväntningarna.

​​– Malmös bostadsmarknad har varit stark under lång tid och det finns i dag inga tecken på avmattning. Trots prisrekorden anser jag att prisförväntningarna är realistiska, säger Mattias Larsson.

​Störst skillnad i förväntningarna svarar dock stockholmarna för. I huvudstaden är det nu 58 procent som tror på högre priser. I maj 2019 var samma siffra 44 procent.

​– Under 2019 ökade optimismen och priserna i Stockholm tog ett rejält kliv uppåt och börjar närma sig rekordnivåerna innan nedgången 2017. Optimismen lär fortsätta under 2020 drivet av en hög efterfrågan, god ekonomisk utveckling och låga räntor under lång tid framöver, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm.

​Även i Göteborg har prisförväntningarna gått upp. Nästan var tionde tror att priserna kommer stiga med så mycket som 6-9 procent. 32 procent tror på oförändrade priser medan bara 4 procent tror att det kommer vända nedåt.

​– Under förra året såg vi en ökad aktivitet på marknaden. Trots det ökade inte priserna i samma takt som de övriga storstäderna. Vi ser nu en ökad optimism med en hög efterfrågan och ett lägre utbud vilket förklarar de förväntningar vi ser om fortsatta prisuppgångar, säger Sven-Erik Kristensen, regionchef Bjurfors i Göteborg.

Hur mycket tror du att bostadspriserna kommer att förändras de närmaste 12 månaderna där du bor? (Sifo jan/feb 2020)

Totalt Stockholm Malmö Göteborg
Mycket stor ökning 10 procent eller mer 1% 1% 1% 0%
Stor ökning 6-9 procent 7% 6% 10% 9%
Liten ökning 2-5 procent 51% 50% 56% 49%
Oförändrat +- 1 procent 31% 33% 25% 32%
Liten minskning 2-5 procent 4% 5% 3% 4%
Stor minskning 6-9 procent 0% 0% 0% 0%
Mycket stor minskning 10 procent eller mer 0% 0% 0% 0%
Vet ej 5% 4% 5% 6%
Ökning (summering) 59% 58% 67% 58%
Minskning (summering) 4% 5% 3% 4%
Bas 1 560 520 520 520

Hur mycket tror du att bostadspriserna kommer att förändras de närmaste 12 månaderna där du bor? (Sifo maj 2019)

Totalt Stockholm Malmö Göteborg
Mycket stor ökning 10 procent eller mer 1% 1% 2% 1%
Stor ökning 6-9 procent 5% 4% 9% 6%
Liten ökning 2-5 procent 41% 39% 46% 41%
Oförändrat +- 1 procent 36% 37% 32% 36%
Liten minskning 2-5 procent 8% 9% 5% 8%
Stor minskning 6-9 procent 1% 1% 1% 2%
Mycket stor minskning 10 procent eller mer 0% 0% 0% 0%
Vet ej 8% 9% 6% 6%
Ökning (summering) 47% 44% 57% 48%
Minskning (summering) 10% 11% 5% 10%
Bas 1 516 505 505 506

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 25 januari–3 februari 2020. Totalt intervjuades 1641 personer i åldern 16-79 år, boendes i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med över 500 medarbetare på fler än 70 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86
Sven-Erik Kristensen

Vd Bjurfors Göteborg 031-733 20 18