Malmös bostadsrättspriser steg 3,1 procent i januari.

Kommentar till Valueguard: Breda uppgångar i januari

Bostadspriserna i Sverige steg 2,7 procent i januari jämfört med föregående månad. Säsongsrensat motsvarar det en uppgång på 0,6 procent. Av storstadsområdena noterades störst uppgång på bostadsrätter i Malmö  hela 3,1 procent. Det här visar Valueguards HOX-index. – Den senaste tiden har vi sett att det blivit enklare för köpare och säljare att mötas, men marknaden är fortfarande i säljarnas favör, säger Mattias Larsson, vd Bjurfors Skåne.

HOXSWE, Valueguards prisindex som mäter den underliggande prisutvecklingen på bostadsmarknaden, steg 2,7 procent i januari. Säsongsrensat var uppgången däremot endast 0,6 procent, eftersom priserna normalt stiger i januari. Priserna på bostadsrätter steg 1,3 procent medan villapriserna ökade hela 3,3 procent. Rensat för säsongseffekter innebär det en uppgång med 0,3 respektive 0,7 procent.

– Svensk bostadsmarknad går för högtryck. Vi såg en liten dipp på vissa marknader under senhösten, men nu tycker jag att det är en positiv känsla igen. Utbudet är lågt så mycket av det som kommer ut säljs snabbt och till höga slutpriser, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige som också är positiv inför fortsättningen.

– Vårsäsongen drar snart i gång och det brukar vara den starkaste perioden på hela året, framför allt för villor och radhus. Sedan kanske vi inte får se samma hysteri som förra våren. Skakig börs och inflationsoro kan nog till viss del dämpa humöret hos köparna, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

Stockholm
I Stockholm steg priserna med 1,6 procent på bostadsrätter och med 0,8 procent på villor.

– Stockholms bostadsmarknad uppvisar en imponerande motståndskraft mot allt som sker just nu. Inflationsoro, skenande elpriser och kraftiga börsfall har säkert fått ett par som varit i köpartagen att backa, men för den stora massan har det hittills inte bitit. Det fortsätter att vara ett enormt tryck med många och välbesökta visningar och budgivningar som ofta går heta. Var vi är om ett eller två år är svårt att sia om, men jag tror vi får vänja oss vid att läsa om högre priser åtminstone ett tag till. Det finns ett starkt momentum i marknaden med hög betalningsvilja hos köparna, säger Christina Henriksson, regionchef Bjurfors Stockholm.

Göteborg
Även i Göteborg steg bostadsrättspriserna med 1,6 procent medan villamarknaden såg en uppgång på 2,8 procent.

– Trots att man aldrig fått betala mer för en bostad i Göteborg ser vi ingen dämpning i efterfrågan. Vi har välbesökta visningar, heta budgivningar och korta försäljningstider. Det låga utbudet är en viktig faktor för intensiteten och är något varje köpare måste ta hänsyn till. En tredjedel av alla bostäder säljs i dag innan de når den publika marknaden. För att man inte ska missa ett objekt har det därför blivit ett måste att finnas med i mäklarnas spekulantregister, säger Sven-Erik Kristensen, vd Bjurfors Göteborg, som fortsätter:

– Om inget oförutsett sker i svensk ekonomi eller i omvärlden väntar jag mig full fart under våren som vanligtvis är en stark period. Särskilt villamarknaden brukar gå bra när knopparna brister, men jag tror också mycket på små lägenheter som ettor och tvåor. Det var ett segment som missgynnades under pandemins inledning, men i takt med att ekonomin kommit i gång igen har vi sett en ökad efterfrågan från unga och förstagångsköpare. Går man i köptankar kan det alltså vara hög tid att slå till. Mycket tyder på att det blir dyrare längre fram, säger Sven-Erik Kristensen, vd Bjurfors Göteborg.

Malmö
    I Malmö noterades kraftiga uppgångar i januari. Bostadsrättspriserna klättrade 3,1 procent och villapriserna steg 2,4 procent.

– Den senaste tiden har vi sett att det blivit enklare för köpare och säljare att mötas, men marknaden är fortfarande i säljarnas favör. Få återpubliceringar gör att utbudet är mycket begränsat. Det här leder till en hög omsättningshastighet på de affärer som görs, i snitt tar det inte mer än 11 dagar att sälja en bostad i Malmö. Att efterfrågan är hög syns även på att visningarna är välbesökta, säger Mattias Larsson, vd Bjurfors Skåne.

Halvmånadsstatistik för februari
    Valueguards halvmånadsindex, som redovisas för bostadsrätter i Stockholm och Göteborg, visar på fortsatta uppgångar. Halvvägs in i februari går priserna upp med 1,9 procent i Stockholm och med 1,2 procent i Göteborg, jämfört med hela januari.

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 92 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86
    Sven-Erik Kristensen

Vd Bjurfors Göteborg 031-733 20 18