Under september månad såldes två lägenheter med de officiellt högsta kvadratmeterpriserna någonsin för en bostadsrätt i Helsingborg.

Rekordhöga kvadratmeterpriser på premiumbostäder i Helsingborg

Efter en sommar med svagt fallande priser så återgick bostadsmarknaden till full aktivitet under september månad. I samtliga regioner i Sverige fortsätter priserna på bostadsrätter att stiga och är uppe på rekordhöga nivåer igen. I Helsingborg såldes under första höstmånaden två lägenheter med de officiellt högsta kvadratmeterpriserna någonsin för en bostadsrätt i Helsingborg.

– Vi ser en fortsatt hög aktivitet på marknaden med många försäljningar, inte sällan till rejäla budgivningar. Under pandemin såg vi ett ökat sug på stora lägenheter och det är en efterfrågan som hållit i sig, säger Alexander Jämthagen fastighetsmäklaren som via Bjurfors förmedlade de båda rekordlägenheterna (se nedan) under september månad.

106 000:-/kvadratmeter | Norra hamnen | (såld via Boagenten På förhand).
110 000:-/kvadratmeter | Norra hamnen.
På förhand = såld innan objektet kommit ut på den öppna marknaden.

Inom bostadsbranschen så pratar man om pandemieffekten som ett stort ökat fokus på sitt boende bland den svenska befolkningen. Många spår att det fokuset kommer att minska och att det i kombination med återinfört amorteringskrav talar för en försiktigare marknad än den som var under våren. Alexander Jämthagen resonerar dock annorlunda gällande premiummarknaden:
– Jag ser inga tecken på en avmattad marknad inom detta segment. För rätt bostad, i ypperligt skick på rätt läge i stan är jag övertygad om att marknaden är mogen för priser över 130 000 kr/kvadratmeter.

Alexander Jämthagen - Fastighetsmäklare Bjurfors Helsingborg
På bild: Alexander Jämthagen, fastighetsmäklaren som via Bjurfors förmedlat två lägenheter med de officiellt högsta kvadratmeterpriserna någonsin för en bostadsrätt i Helsingborg.

Villasäljare vill åt samma typ av bostadsrätter
När villamarknaden har gått upp så mycket som den gjort så är det många som gjort betydligt större vinster vid försäljning än förväntat, vilket innebär en större budget för sitt nästa köp. Detta har lett till en stor efterfrågan inom ett visst segment, eftersom de flesta före detta villaägare efterfrågar liknande egenskaper för sitt nästa boende – stor balkong, bekvämligheter som hiss och parkeringsmöjlighet i nära anslutning och ofta ett centralt läge.
– Det finns ett litet utbud av bostäder som bockar i alla kravpunkter samt att det i princip är färdigbyggt i Norra delen av Helsingborg. En stor del av villasäljarna vill helt enkelt åt samma bostäder. Det finns betydligt fler villor sålda än vad det finns bostäder med matchande kriterier tillgängliga och det är inte svårt att räkna ut vad det leder till, säger Alexander Jämthagen.

”Vi ser en fortsatt utveckling på premiumbostäderna i Helsingborg”
Under det senaste året har priserna på bostadsrätter i även de minsta orterna runt om i landet ökat, och det skulle vid en första anblick kunna antas vara pandemirelaterat. Dock menar Alexander Jämthagen att när det kommer till priserna i de attraktiva områdena i de större städerna så kommer de att fortsätta stiga med tesen att klyftorna ökar, och i takt med att klyftorna ökar så kommer de kapitalstarkas ekonomi att bli än starkare.
– Som jag ser det så kommer det alltid att finnas köpare på premiumbostäder. Jag anser sällan att dessa bostäder är dyra – men jag förstår att upplevelsen kan vara att de kostar mycket, och det är rimligt att de gör det när det finns ett så pass begränsat utbud. Hur ekonomin ser ut hos de välbärgade kommer alltid att styra marknaden på premiumbostäder likt de två jag sålde till rekordkvadratmeterpriser nu under september månad i år, säger Alexander Jämthagen.

Väl utbyggt kundnätverk
Så mycket som 25 % av Bjurfors försäljningar i Helsingborg säljs via kundregistret Boagenten, och hela 30 % av premiumbostäderna.
– Att vi har ett så pass väl utbyggt kundnätverk gör att många av våra försäljningar sker innan bostäderna ens kommit ut på marknaden, inte sällan till ”Stockholmskunder” och internationella kunder via vårt breda nätverk som är ett resultat av goda samarbeten mellan alla våra kontor i Sverige såväl som i utlandet, säger Alexander Jämthagen.

Alexander Jämthagen
Telefon: 073 920 66 75
E-post: alexander.jamthagen@bjurfors.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på cirka 85 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer.