Från vänster: Christina Henriksson, Thomas Rylander och Fredrik Kullman.

Thomas Rylander är Årets Nyproduktionsmäklare

Thomas Rylander på Bjurfors Örebro har utsetts till Årets Nyproduktionsmäklare.
– Jag är väldigt stolt över året som gått och att få avsluta det med en sådan här fin utmärkelse är verkligen ett kvitto på det jobb jag lagt ner, säger Thomas Rylander.

År 2023 går knappast till historien som året då nyproduktionsmarknaden för bostäder blomstrade. Årets nyproduktionsmäklare bevisar dock att det gick att göra affärer trots en avvaktande marknad, och han gjorde det med bravur.

Vad är hemligheten?

– Jag skulle säga att det finns tre faktorer som är viktiga och som jag och mina kollegor på Bjurfors Örebro har lyckats med det här året. Dels handlar det om att lägga ner mycket tid, det går inte att sticka under stol med. Vi är flera på kontoret som är involverade i processen kring nyproduktion och har under åren etablerat väldigt goda relationer med entreprenörerna som ansvarar för projekten. De har förtroende för oss och vi för dem. Vi har därför kunnat bidra tidigt i projektfasen med vår kunskap kring marknaden och vad som efterfrågas samt kunnat ge feedback kring exempelvis bostädernas materialval, planlösningar och prisnivåer för att bostäderna ska bli så attraktiva och relevanta för marknaden som möjligt, vilket gör att vi kan göra ett bättre jobb. Den sista viktiga faktorn är att vi arbetar som ett team. Det här är ingen enmansshow och jag får otroligt mycket stöd från både mina kollegor och mina chefer i mitt arbete, säger Thomas Rylander.

Du förmedlar ju både nyproduktion och det som brukar kallas för successionsbostäder, det vill säga där det redan har bott någon innan. Hur hanterar du de två olika typerna av förmedlingar samtidigt?

– Det är en balans. Det positiva är att det går att arbeta parallellt med succession- och nyproduktionsbostäder. Förmedlingssätten skiljer sig och försäljningarna har olika tidslinjer. Det krävs planering, jag får mycket stöd från både våra koordinatorer och från ledningen på kontoret, vilket hjälper mig mycket. Jag tycker det är lika roligt att förmedla båda typerna av bostäder, förklarar Thomas Rylander.

Christina Henriksson, regionchef Stockholm, Norr och Sydost, om Thomas Rylanders utmärkelse:

– År 2023 var ett utmanande år när det gäller successionsmarknaden och än mer så när det gäller nyproduktion. I ljuset av det är Thomas insats än mer imponerande, och vi är väldigt stolta och glada!

Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Sverige, är enig:

–Under ett år där inget kom gratis för en fastighetsmäklare som förmedlade nyproduktionsbostäder fanns det en stjärna som lyste klarare än alla andra. Thomas höga arbetsmoral och förmågan att aldrig ge upp gav avkastning, hans framgång är något att verkligen inspireras av.

Hela listan över årets pristagare:

Årets mäklare – Robin Gelinder, Uppsala

Total provision – Daniel Adelsson, Mölndal

Antal affärer –Daniel Adelsson, Mölndal

Nöjd kund – Henrik Björnbäck, Hisingen

Årets kontor –Bjurfors Mölndal

Årets rookie – Gabriel Rolland Andersson, Helsingborg Norr

Årets mäklare Nyproduktion – Thomas Rylander, Örebro

Årets mäklare Näringsliv – Tommy Håkansson, Näringsliv Väst

Årets mäklare Real Estate – Annelie Hedlund, Torrevieja

Årets tipsare Internt– Anna Helsing, Nyproduktion Skåne

Årets tipsare SEB –Anders Nilsson, Malmö City

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.