Toppmäklare till Bjurfors nya kontor i Skellefteå. Från vänster: Stefan Lönnefjord, Sofie Jonasson, Agnes Pettersson och Alexander Simonsson.

Toppmäklare öppnar kontor i Skellefteå

– Skellefteå är en expansiv stad med en bostadsmarknad som fullkomligt exploderat. Att vi skulle etablera oss här har inte varit en om-fråga utan snarare en när-och-hur-fråga. Det känns otroligt roligt med denna öppning och jag tror att vårt varumärke kommer passa bra i Skellefteå, inte minst med tanke på hur lyckad vår etablering i Luleå blev och hur snabbt vi blev marknadsledande där, säger Fredrik Kullman vd för Bjurfors Stockholm.

Bjurfors har under en längre tid velat öppna kontor i Skellefteå och har haft många intressenter som knackat på dörren men det är inte förrän nu som rätt skara fastighetsmäklare dykt upp. Alla fyra fastighetsmäklare som nu går ihop och blir franchisetagare för Bjurfors nya etablering i Västerbottens län är i skrivande stund topp tio bästa säljarna de senaste tolv månaderna i Skellefteå, enligt Hemnets statistik.

346-procentig prisökning
I snitt har priserna på bostadsrätter i landets 40 största kommuner stigit med 140 procent sedan 2011. Snittpriserna på villor har under samma period stigit med 86 procent. Största procentuella prisökningen på både bostadsrätter och villor står Skellefteå för – bostadsrättspriserna i staden har sedan 2011 ökat med hela 346 procent.
– Marknaden här är bäst i Sverige så som det ser ut nu. Jag tror att anledningen är en kombination av att det inte byggts så mycket i Skellefteå sedan 90-talet, och etableringen av Northvolts batterifabrik. Gemene man här tjänar över lag relativt bra men har tidigare inte prioriterat att lägga pengar på sina boenden. Nu har det byggts upp en efterfrågan vilket gör att vi har alla förutsättningar att med Bjurfors premium- och kvalitetstänk täcka en lucka. Personligen tycker jag att det är oerhört kul att få vara med på, och få följa, en tillväxtresa som denna i sin hemstad. När jag började intressera mig för bostadsmarknaden så var Skellefteå ett av de billigaste ställena man kunde bo på. Nu ser det inte alls ut så, säger Alexander Simonsson en av franchisetagarna till Bjurfors Skellefteå.

Som en följd av Corona har många fått upp ögonen för att det funkar att jobba hemifrån vilket medfört att allt fler tar steget och flyttar.
– Vi når nya prisnivåer hela tiden. Självklart är det utbud och efterfrågan som styr, och just nu är efterfrågan större än utbudet vilket resulterar i att priserna sticker i väg. Tittar man på det stora hela så ser vi även då en fortsatt hög prisutveckling. Ökad inflyttning till följd av batterifabrikens etablering kommer vi garanterat att märka av, men jag tror också att vi kommer fortsätta se hemvändare som en efterverkan av Corona, säger Sofie Jonasson, en av franchisetagarna till Bjurfors Skellefteå.

Engagerat och dedikerat team
De fyra fastighetsmäklarna som nu går samman och startar upp Bjurfors i Skellefteå har alla framgångsrika karriärer bakom sig hos ett annat mäklarföretag i stan.
– Eftersom vi jobbat ihop tidigare är vi ett redan sammanvävt team. Vi jobbar väldigt nära såväl kunderna som varandra och det kommer lysa igenom i kontakten med kunden. Vi är engagerade, lyhörda och hjälper alltid varandra vilket i sin enkelhet är bakgrunden till att vi hittade varandra och nu gör detta tillsammans, säger Sofie Jonasson.

Med erfarenheter från företagande, bank och försäljning kompletterar teamet varandra med ett brett spektrum av styrkor.
– Vi fyra möttes genom att vi är en bra konstellation både erfarenhetsmässigt och åldersmässigt. Det ska bli otroligt roligt att med Bjurfors varumärke få möta den raketfartsökande tillväxten i Skellefteå och det är tack vare mina kompetenta kompanjoner som detta är möjligt, säger Stefan Lönnefjord, en av franchisetagarna till Bjurfors Skellefteå. Agnes Pettersson, den fjärde franchisetagaren till Bjurfors Skellefteå tillägger:
– Jag tror på vårt team och att vi gör detta vid helt rätt tidpunkt med hänsyn till allt som händer i Skellefteå. Vi samarbetar fantastiskt bra ihop och tar fram det bästa hos varandra tack vare att vi är så olika.

Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm.
E-post: fredrik.kullman@bjurfors.se

Stefan Lönnefjord, fastighetsmäklare och franchisetagare Bjurfors Skellefteå.
Telefon: 070-573 19 43
E-post: stefan.lonnefjord@bjurfors.se

Sofie Jonasson, fastighetsmäklare och franchisetagare Bjurfors Skellefteå.
Telefon: 073-960 33 32
E-post: sofie.jonasson@bjurfors.se

Agnes Pettersson, fastighetsmäklare och franchisetagare Bjurfors Skellefteå.
Telefon: 076-797 82 00
E-post: agnes.pettersso@bjurfors.se

Alexander Simonsson, fastighetsmäklare och franchisetagare Bjurfors Skellefteå.
E-post: alexander.simonsson@bjurfors.se