Ett grönt och tryggt boende eftersöks av allt fler.

Undersökning: Det blir allt viktigare när storstadsbor väljer bostadsområde

De senaste fem åren har trygghet och närhet till naturen blivit viktigare när storstadsbor väljer bostadsområde medan närhet till jobbet tappat i betydelse. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av mäklarföretaget Bjurfors.

När storstadsbor väljer bostadsområde är tryggheten avgörande för sju av tio (70 %). Nästan hälften (46 %) uppger också att trygghetsfaktorn är viktigare nu än för fem år sedan. En annan detalj som blivit allt viktigare är närheten till naturen. Det tycker runt var tredje svarande (33 %). Skulle det vara flyttdags i dag uppger hälften att närhet till naturen är viktigt (50 %).

– Att trygghet blivit viktigare när vi väljer var vi ska bo är en trend som har synts under flera år, och det är något vi tror bara kommer fortsätta öka. En ökad vilja att bo nära naturen är inte heller något nytt. Vi har länge kunnat se en ökad utflyttning från våra storstadsområden, men den gröna vågen har helt klart förstärkts under pandemin. Om detta är tillfälligt eller bestående återstår att se, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

Det finns även ett antal faktorer som har minskat i relevans. Ungefär hälften (45 %) uppger att närhet till restauranger och uteliv inte är lika viktigt nu som för fem år sedan. I dag är det endast en av sju (14 %) som värdesätter ett boende med närhet till nöjesliv. En av tre (33 %) menar även att behovet av att bo nära sitt arbete har minskat de senaste åren. I dag ser knappt två av tio (21 %) faktorn som avgörande.

– En längre tid av hemarbete har förändrat våra preferenser. I dag är det betydligt fler som kan tänka sig att bo längre från arbetsplatsen, speciellt om det också innebär att boendekvaliteten ökar. Att vi hållit oss borta från serveringar, kulturevenemang och arenor är även det något som har påverkat vår syn på det perfekta bostadsområdet. Fler kan tänka sig ett liv utanför stadens puls, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

Viktigast vid val av bostadsområde (i nuläget):

Tryggt område, 70 %
Närhet till kommunikationer, 55 %
Närhet till service (butiker, skola, omsorg etc.), 51%
Närhet till natur, 50 %
Närhet till sysselsättning, 21 %
Närhet till underhållning (kultur, restauranger, uteliv etc.), 14 %

Detta har blivit viktigare de senaste fem åren (topp 3):

Tryggt område, 46 %
Närhet till natur, 33 %
Närhet till service (butiker, skola, omsorg etc.), 22 %

Detta har blivit mindre viktigt de senaste fem åren (topp 3):

Närhet till underhållning (kultur, restauranger, uteliv etc.), 45 %
Närhet till sysselsättning, 33 %
Närhet till kommunikationer, 15 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 5–14 januari 2022. Totalt intervjuades 1587 personer i åldern 18-79 år, boendes i Stockholm, Göteborg och Malmö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 85 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86