RIM presenterar mobila plattformen BBX

BlackBerry-tillverkaren RIM presenterar en ny mobil plattform för företagets smarta mobiler och surfplattor. Plattformen avslöjades igår under utvecklarkonferensen DevCon i San Francisco som även bjöd på följande utvecklarnyheter:

• BlackBerry WebWorks och HTML5-appar kompatibla med befintliga mobiler och surfplattor från BlackBerry blir kompatibla med framtida enheter med BBX
  • Native SDK för BlackBerry PlayBook blir öppet tillgänglig
  • SDK för Adobe AIR med stöd för Adobe AIR 3.0
  • BlackBerry PlayBook OS 2.0 Developer Beta blir tillgänglig och inkluderar BlackBerry Runtime for Android Apps

Under BlackBerry DevCon Americas i San Francisco presenterade Research In Motion (RIM) den nya mobila plattformen BBX som kombinerar det bästa från BlackBerry®- och QNX®-plattformarna. Andra viktiga nyheter är WebWorks för BlackBerry, ett nativt utvecklarpaket för BlackBerry PlayBook och en betaversion av BlackBerry PlayBook OS 2.0 med stöd för Android-appar.

– Våra kunder laddar ner nästan fem miljoner BlackBerry-appar dagligen vilket har gjort BlackBerry till en av de mest lönsamma plattformarna för utvecklare, säger Mike Lazaridis, en av RIMs två VD:ar. Under DevCon förser vi utvecklare med verktygen för att kunna bygga mer innehållsrika appar och vi vägleder dem om hur de bäst utvecklar appar för smarta mobiler och surfplattor när BlackBerry- och QNX-plattformarna förenas i BBX.

BlackBerry BBX
BBX-plattformen kommer att inkludera BBX-OS samt stödja BlackBerry-molntjänster och utvecklingsmiljöer för både HTML5 och nativa utvecklare. BBX kommer även stödja appar utvecklade genom vilket verktyg som helst tillgängligt idag för BlackBerry PlayBook – inklusive Native SDK, Adobe AIR/Flash och WebWorks/HTML5, samt BlackBerry Runtime for Android Apps – i framtida smarta mobiler och surfplattor med BBX.

BlackBerry WebWorks
Utvecklare som vill stödja både befintliga smarta mobiler (med operativsystemen BlackBerry 6 och BlackBerry 7) och BlackBerry PlayBook kan bygga appar på båda plattformarna genom BlackBerry WebWorks, som stöder appar byggda på HTML5, CSS och JavaScript. Den senaste releasen, BlackBerry WebWorks SDK 2.2, är nu tillgänglig och omfattar uppdateringar för bland annat nya PlayBook OS SDK och PlayBook Simulator.

Native SDK – för innehållsrika och snabba appar
Native SDK för BlackBerry PlayBook som nu släpps gör det möjligt för utvecklare att bygga avancerade spel i 2D och 3D, och andra appar med tillgång tilll OpenGL ES 2.0 och Open AL, samt API:er för specifika enheter. Appar utvecklade genom Native SDK kommer att fungera både med dagens BlackBerry PlayBook och med framtida surfplattor och smarta mobiler med BBX. Välkända spelutvecklare och spelföretag har redan börjat föra över speltitlar och appar till plattformen.

BlackBerry Cascades – ramverk för visuella gränssnitt
Nya ramverket BlackBerry Cascades har en rad egenskaper som låter utvecklare skapa visuellt överlägsna gränssnitt för mobila appar, med till exempel skräddarsydd design, animationer, effekter och 3D-grafik. Cascades kommer att bli tillgänglig som betaversion under hösten.

Stöd för Adobe AIR 3.0
BlackBerry PlayBook får nu stöd för Adobe AIR 3.0, vilket gör att utvecklare kan använda bland annat Advanced Encryption Standard (AES) för säker kryptering och lagring av känslig information på enheten, samt lösenord, nycklar och kreditkortsinformation i appen.

PlayBook OS 2.0 – utvecklarbeta
RIM presenterade även en Developer Beta av BlackBerry PlayBook OS 2.0. Betaversionen innehåller både BlackBerry Runtime for Android Apps och BlackBerry Plug-In for Android Development Tools (ADT) som gör att utvecklare snabbt och enkelt kan föra över Android-appar till BlackBerry PlayBook.

BlackBerry Plug-In for ADT innehåller BlackBerry PlayBook Simulator som låter utvecklare testa sina appar innan de ansöker om publicering hos BlackBerry App World™.

Betaversionen av BlackBerry PlayBook OS 2.0 stöder även Adobe Air 3.0, Adobe Flash 11, och WebGL, en ny teknik för hårdvaruaccelererad 3D-grafik till webbläsaren utan att behöva installera ytterligare mjukvara.

För mer information
BlackBerry PlayBook OS 2.0 - Developer Beta och BlackBerry Runtime for Android Apps, besök https://bdsc.webapps.blackberry.com/android/bpaa/
För fullständigt pressmeddelande (på engelska): http://press.rim.com/release.jsp?id=5230

: Bite Communications: rim@bitepr.se, + 46 (0)8 402 01 00

• playbook
  • sdk
  • utvecklare
  • devcon
  • rim
  • research in motion
  • blackberry
  • bbx
  • android

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket BlackBerry av miljontals kunder världen över för att upprätthålla kontakt med människor och tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.

Bite Communications

Presskontakt +46 8 402 01 00