4-VÄGSSTRETCH, NYTT TILLSKOTT I X1900-SERIEN

4-VÄGSSTRETCH, NYTT TILLSKOTT I X1900-SERIEN

De senaste åren har vi sett hur stretchen blivit standard i stort sett varje klädesplagg med smalare passform. Jeanstillverkarna var tidiga med att addera stretch i de tajtare modellerna. De ledande aktörerna inom professionella yrkesplagg ser också fördelarna med smidiga, töjbara plagg för krävande arbetspositioner.

”Nutida yrkesmänniskor uppskattar plagg med funktionella detaljer, som dessutom sitter bra och är bekväma att ha på sig. Eftersom 4-vägsstretchen följer kroppens rörelser på ett överlägset sätt, finns det otaliga användningsområden för det här materialet. Vi kommer se 4-vägsstretch i flera kommande kollektioner då användarna numera ställer högre krav på bekvämlighet, rörlighet och smidighet”, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder.

Noggranna tester innan lanseringen
Blåkläder ligger alltid långt fram med sin materialutveckling och den präglas av noggrannhet och rigorösa tester. Hållbarhet, slitstyrka och livslängd är avgörande faktorer som ska uppfyllas innan ett nytt material går vidare till produktion.

I de nya hantverksbyxorna ligger fokus på följsamhet, komfort och funktion, där 4-vägsstretchen spelar huvudrollen. När den nya serien lanseras, sker det med stöd av omfattande pilottester av yrkesarbetare från olika branscher som utsatt plaggen för tuffa påfrestningar. Först ut är 1998-byxan, en kombination av 4-vägsstretch med 360° rörlighet, förstärkt med CORDURA®-stretch för ökad slitstyrka och hållbarhet på utsatta områden.

”Det har varit en utmaning för oss att hitta ett funktionellt stretchmaterial som inte ger avkall på kvalitet och slitstyrka, men efter åtskilliga tester är vi nu väldigt nöjda med resultatet. Det enda problemet är att våra testpiloter inte ville lämna i från sig byxorna och jag förstår dem. När man väl testat ett par byxor i 4-vägsstretch är det svårt att tänka sig något annat”, säger Peter Mönhage

Kollektionen med 4-vägsstretch består vid höstens lansering av tre hantverksbyxor i flera färger samt två hantverksshorts. Finns hos utvalda återförsäljare höst 2019.