​Årets julklapp från Blåkläder är ...årets julklapp

​Årets julklapp från Blåkläder är ...årets julklapp

Blåkläder och Lemmelkaffe fann varandra direkt. Nu slår vi och våra nya kompisar påsarna ihop och visar världen vår egna version av årets julklapp: mörkrostat kokkaffe tillagat i stormpanna för att avnjutas i det vilda.

Att vara ute har blivit inne. Det märktes om inte annat när branschorganisationen Svensk Handels under sedvanligt uppmärksammade former utsåg stormköket till ”Årets Julklapp 2020”.

Att befinna sig utomhus i det vilda är dock något som Blåkläders kunder aldrig har varit främmande för, vare sig före eller efter Coronapandemin. Det var nog därför det klickade direkt mellan oss och Lemmelkaffe från Gällivare då vi fann varandra i samarbetet med att ta fram ett kokkaffe-set med tillhörande stormpanna från klassiska Trangia samt muggar från anrika Kockums.

- Solen hade just gått ner, vi satt vid elden och väntade på att kaffet skulle sjunka i pannan när människorna från Blåkläder kom gåendes mellan björksnåren. Efter den första koppen hade vi blivit goda vänner och innan påtåren tagit slut var vi alla uppfyllda utav känslan att något stort var på gång. Vid elden kan ingen ljuga och vi mumlade tillsammans att framtiden är lika fint mörk som kokkaffe, säger August Lemmel.

Blåkläder och Lemmelkaffe har inte tänkt att avsluta vår nyfunna vänskap i och med detta. Vi smider istället planer på fler angenäma grejer i framtiden.

- Att blicka ut i det vilda och ta tillvara på naturens resurser är inget nytt för oss på Blåkläder, men det ligger absolut rätt i tiden. Därför känns vårt samarbete med Lemmelkaffe och den hållbara julklapp som vi i år ger bort som den ultimata för 2020 och långt in i framtiden, säger Blåkläders Sverigechef Peter Mönhage.

Den vilda naturen. Det mörkrostade kokkaffet. De urstarka svenska varumärkena som går ihop och skapar gemensam magi. Då är det klart att vi på Blåkläder vill att fler än våra återförsäljare ska få ”årets julklapp” som julklapp i år. Därför kommer vi att tävla ut kokkaffe-seten på våra sociala medier hela vägen fram till dopparedagen, så håll utkik…

Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar i en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 15 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över 1.5 miljard kronor (2019).