Blåkläder blir huvudleverantör till Peab

Blåkläder blir huvudleverantör till Peab

Blåkläder, som utvecklar, producerar och säljer yrkeskläder handskar och skor, blir nu huvudleverantör till Peab, ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag. Samarbetsavtalet innebär att Blåkläder kommer att leverera arbetskläder, via Kontorsvaruhuset Gullbergs, till anställda inom Peabkoncernen i Sverige, Norge och Finland.

Blåkläder fortsätter sin positiva utveckling och tar hem nya stora kunder. I dagarna stod det klart att Svenljungaföretaget blir huvudleverantör till Peab. Ett ordervärde som rör sig om 70-80 miljoner kronor.

– Vi är otroligt glada att vi har fått förtroendet att klä Peabs medarbetare i våra arbetskläder. Vi har jobbat hårt under lång tid för att vidareutveckla och lyfta Peabs arbetsklädeskoncept och hitta lösningar anpassade för deras olika verksamhetsområden. För oss är det här är ett kvitto på att Blåkläder fokuserar på helt rätt saker, säger Mikael Andersson, storkundsansvarig på Blåkläder.

Blåkläder har ett konkurrenskraftigt koncept med egen produktion och lagerhantering. Genom egna fabriker i Vietnam och Sri Lanka kan man garantera leveranssäkerhet och vara flexibla i produktionen för att hitta nya och specialanpassade lösningar. Detta i kombination med företagets starka produkter och långsiktiga ägande gör Blåkläder till en offensiv spelare i yrkesklädesbranschen.

– Det är roligt att Peab värdesätter vår erfarenhet och vårt engagemang. Service och kvalitet är två väsentliga värdeord för oss på Blåkläder. Förtroendet från Peab borgar för en fortsatt stark tillväxt och fortsatta investeringar i både produktutveckling, produktion och lager, säger Jan Wallberg, VD på Blåkläder.

Bygg- och anläggningsföretaget Peab är börsnoterat på NASDAQ OMX Stockholm. Bolaget är representerat på över 100 orter i Sverige och bedriver även verksamhet i Norge och Finland. Omsättningen är cirka 45 miljarder kronor och antalet anställda omkring 14 000.

Blåkläder utvecklar, producerar och säljer arbetskläder, handskar och skor för yrkesmänniskor med höga krav på funktion, kvalitet och design. Blåkläder är idag en av landets största producenter inom segmentet tyngre arbetskläder. Vi tillverkar årligen ca. 2 miljoner plagg vid våra egna fabriker och producerar och distribuerar yrkeskläder på den svenska och internationella marknaden. Blåkläders vision är att vara en ledande leverantör av arbetskläder, arbetshandskar och arbetsskor för kunder som har höga krav på funktion, kvalitet och design på alla marknader där vi är verksamma.