Blåkläder har livstids garanti på plaggens sömmar

Blåkläder har livstids garanti på plaggens sömmar

Hållbara plagg har alltid varit Blåkläders huvudfokus. Därför är vi mycket stolta över vår livstidsgaranti på plaggens sömmar, vilket speglar vår starka tro på våra produkter och vårt löfte till kunden att sömmarna inte kommer att gå sönder förrän kläderna är utslitna.

Genom att konstant arbeta för att förlänga ett plaggs livslängd kan vi på Blåkläder göra ett miljömässigt mindre fotavtryck. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra plaggen genom att testa nya förstärkningsmaterial på utsatta ställen, justera design och passform samt hitta optimala fiberblandningar för maximal hållbarhet och komfort. Efter mer än 60 år i branschen vet vi att inget plagg håller längre än sin svagaste länk och det slits mest på utsatta ställen. Det är just därför vi har tredubbla förstärkningssömmar.

Om vi skulle tagit bort våra extrasömmar och förstärkningsmaterial hade plaggen slitits ut snabbare, vilket i förlängningen även hade ökat våra kunders konsumtion. Studier visar att om ett plaggs livslängd fördubblas så halveras i princip hållbarhetskostnaden eftersom en bärare använder ett plagg istället för två. Därför kommer vi att fortsätta att förstärka våra plagg för att få en hållbar framtid där färre plagg konsumeras.

Hållbara plagg är och har alltid varit Blåkläders grej och därför är vi mycket stolta över vår livstidsgaranti på plaggens sömmar. Detta speglar vår starka tro på våra produkter och vårt löfte till kunden att sömmarna inte kommer att gå sönder förrän kläderna är utslitna.

Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar i en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 17 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över 1.5 miljard kronor (2020).