The Halo Effect består av Niclas Engelin, Daniel Svensson, Mikael Stanne, Peter Iwers och Jesper Strömblad. (Foto: Lucas Englund/Official)

Blåkläder i samarbete med The Halo Effect

Med en välplanerad chockeffekt frälste The Halo Effect alla metalälskare när de utannonserade sin existens genom skivan ”Days of the Lost” i augusti 2022. Nu, när bandets första Europaturné drar igång, kommer nästa hårdslående nyhet: Blåkläder och The Halo Effect inleder ett samarbete.

The Halo Effect består sannerligen inte av vilka som helst. Vi pratar snarare om göteborgska, nationella och internationella death metal-kungligheter som sedan dag ett har varit med och format genren till det som den är i dag.

Mikael Stanne, Peter Iwers, Niclas Engelin, Daniel Svensson och Jesper Strömblad har samtliga ett gemensamt förflutet inom bland annat In Flames och Dark Tranquillity, men som The Halo Effect andas de ny, majestätiskt ljudande luft.

Med debutalbumet ”Days of the Lost” i ryggen ger sig The Halo Effect i dagarna ut på turné tillsammans med Amon Amarth och Machine Head. Över 30 spelningar över hela Europa ska avverkas, och det är här som det nystartade samarbetet med Blåkläder kommer in i bilden.

Blåkläder har tagit fram en kollektion till bandet själva och deras crew med kläder för allt det arbete som sker bakom scen. Dessutom en exklusiv The Halo Effect t-shirt som endast kommer säljas i samband med spelningarna under turnén.

Peter Iwers, som har jobbat med Blåkläder tidigare genom både In Flames samt hans och Daniel Svenssons bryggeri Odd Island Brewing, säger såhär om samarbetet:
- Blåkläder står för kvalitet, slitstyrka, arbetsglädje och att göra det hårda jobbet. Det tycker vi som band att vi också gör, så självklart vill vi arbeta med de bästa.

Blåkläders Sverigechef Peter Mönhage välkomnar samarbetet med såväl gamla som nya vänner i The Halo Effect:
- Det är såklart jättekul när nya samarbeten föds ur tidigare som har fungerat bra. Vi älskar när våra kläder underlättar någons jobb. Då vi dessutom vet att det finns ett stort intresse för den här typen av musik bland många av våra användare känns det helt rätt att gå ihop med The Halo Effect, säger Mönhage.

The Halo Effects turné drar igång torsdagen 8 september, i Nottingham och sträcker sig fram till slutet av oktober då man intar Stuttgart i Tyskland. Den 24 september spelar de på Hovet i Stockholm.

Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar i en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 17 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över 1.9 miljard kronor (2021).

Sverigechef 0727 12 14 10