​Blåkläders produktion i Myanmar först med de mest hållbara fabrikerna

​Blåkläders produktion i Myanmar först med de mest hållbara fabrikerna

Blåkläder placerar sitt hållbarhetsarbete högst upp på agendan.
I Myanmar har en av fabrikerna där Blåkläders plagg produceras nyligen erhållit LEED Platinum, vilket är den högsta nivån i LEED Green Buildings certifiering för miljömässigt hållbara konstruktioner.

Blåkläders hållbarhetsarbete pågår ständigt och med konstant kraft. Allt vi gör sker med hållbarhet i åtanke, både i den dagliga verksamheten och i produktionen som sker på vårt uppdrag i andra delar av världen.

Sex fabriker, belägna på Sri Lanka och i Myanmar, producerar plagg för Blåkläder. I Myanmar har en av dessa fabriker nu fått den allra högsta utmärkelsen när det kommer till miljömässigt hållbara konstruktioner, nämligen certifieringen LEED Platinum som är den högsta nivån i programmet LEED Green Buildings. Mer lättförklarat kan man säga att fabriken har fått en så ”grön” stämpel som det bara är möjligt att få.

The LEED Green Building Rating System är ett av de internationellt mest ansedda bedömningssystemen för miljömässigt hållbara konstruktioner, så att Blåkläders produktion i Myanmar har fått toppbetyg från dem betyder givetvis en rejäl framgång för det pågående och fortsatta hållbarhetsarbetet.

Blåkläders framgångar bygger på att utmana konventionella lösningar och samtidigt ge sina kunder den trygghet de efterfrågar i fråga om kvalitet och leveranssäkerhet. Det sker bland annat genom investeringar en moderniserad lagerverksamhet och en tillverkning med höga hållbarhetsmål och goda arbetsvillkor för de anställda. Blåkläder har idag 15 egna dotterbolag i Europa och USA. Allt som allt omsätter företaget över en miljard kronor (2018).