NY LINJE HÖGTEKNOLOGISKA ARBETSKLÄDER FÖR ALLA SITUATIONER

NY LINJE HÖGTEKNOLOGISKA ARBETSKLÄDER FÖR ALLA SITUATIONER

Sol, regn, storm, snö och minusgrader. På kontoret, i bilen eller på bygget. Moderna arbetskläder behöver vara förberedda för alla livets situationer. Nya Blåkläder Evolution är en serie högteknologiska arbetskläder där man i valet av material hämtat inspiration från extrema förhållanden och tuffa situationer.

Anpassningen till livets olika situationer och tuffa påfrestningar är styrkan i den här linjen arbetskläder. Stilrena, designade plagg med hög funktionalitet och slitstyrka.
– Jobb, familjeliv och fritid flyter ihop och vi ville därför ta fram en linje arbetskläder som tillåter våra användare att vara förberedda för allt. Kläder som är riktigt snygga och håller dig välklädd i alla situationer och som samtidigt tål tuffa tag, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder.

Innovation är ständigt närvarande i Blåkläders produktutveckling. I den här linjen har man utmanat bilden av arbetskläder och skapat plagg där utseende, rörlighet och flexibilitet är prioriterat.
– I den här kollektionen har vi inspirerats av designen och styrkorna hos outdoor-plagg. Vi har sedan lagt ihop det med slitstyrkan och funktionen hos våra ordinarie arbetskläder. Till exempel har vi jobbat med stretch i alla riktningar vilket inte är så vanligt bland våra produkter, säger Terés Wilbaste, produktutvecklare på Blåkläder. I de värmande lagren har vi jobbat med ett material som är tillverkat av återvunna PET-flaskor. Det har samma värmande egenskaper som dun men är mycket smidigare, fortsätter hon.

Varje liten detalj i Blåkläder Evolution är genomtänkt utifrån både design och funktion. Man har strävat efter att få alla praktiska element att även förstärka designen.
– För att ge ett exempel så är reflexerna mörka – en snygg detalj i dagsljus som samtidigt gör att man syns tydligt i mörker. Materialen är noga utvalda för att fungera maximalt tillsammans, både utseendemässigt och funktionellt. Plaggen andas och släpper igenom fukt samtidigt som de också värmer och skyddar mot regn, förklarar Terés Wilbaste.

Blåkläder Evolution kommer i fyra olika plagg – fleecejacka, insulationsjacka, skaljacka och parkas. De kommer i färgen svart med gula detaljer.