Rigmor Gustafsson. Foto Joel Nilsson

Frukostklubben - nostalgitripp med Blåsarsymfonikerna och Sveriges Radio

Den 27 november återuppstår Frukostklubben på Musikaliska. Konserten är en musikalisk nostalgitripp tillbaka till 1900-talets mitt med sångerskan Rigmor Gustafsson, Blåsarsymfonikerna och Sveriges Radio.

Underhållningsprogrammen på radion hade sin storhetstid i mitten av 1900-talet. Ett av de mest populära programmen var Frukostklubben med Sigge Fürst som uppskattad programledare. Tillsammans med Sveriges Radio iscensätter Blåsarsymfonikerna en konsert i Frukostklubbens anda med Rigmor Gustafsson som, 75 år efter den allra första sändningen, tolkar artister som Povel Ramel och Monica Zetterlund.

Under ledning av dirigenten Jonas Dominique släpper Blåsarsymfonikerna loss i kända klassiker av Kai Gullmar, Duke Ellington, Lars-Erik Larsson och Hugo Alfvén. Konserten direktsänds i SR P2.

• Det blir humor och glädje och Swing it Magistern med en levande radiosändning och publik i salongen. Knäppupp var navet i Povel Ramels eget bolag. Det är precis det vi ska göra i höstmörkret! Knäpp upp för en glad, svängig och lite knäpp sändning där vi återskapar stämningen från den ikoniska Frukostklubben, säger Cathrine Winnes, Blåsarsymfonikernas chefsdirigent.

Ur programmet

Ernst Fischer – ur Söder om alperna
Povel Ramel (Akademiledamot 776)Underbart är kort
Franz SchubertDonna Juanita ur Spader Madame
Kai GullmarSwing it Magistern
Duke Ellington (Akademiledamot 360)Marlow’s Theme
Lars-Erik Larsson (Akademiledamot 635)Epilog ur En Vintersaga
Hugo Alfvén (Akademiledamot 523)Roslagsvår

Medverkande

Rigmor Gustafsson (Akademiledamot 1020), sång
Dirigent: Jonas Dominique

Programledare: Boel Adler
Sändningsproducent: Martin Gribbe

Tid och plats: lördag 27 november kl 10.30, Nybrokajen 11, Stockholm.

Speltid: 90 minuter (ingen paus).

För ytterligare information, kontakta Elenor Wolgers, marknadschef, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se eller Lena Jakobsson, orkesterproducent, 070-545 71 49, lena.jakobsson@musikaliska.se

Konserten ingår i Kungl. Musikaliska Akademiens 250- årsjubileum.

Blåsarsymfonikerna verkar med stöd av Region Stockholm.