Musikaliska Kvarteret, Nybrokajen 11

Musikaliska blir Musikaliska Kvarteret

Sveriges första konserthus och ett av Stockholms historiska palats öppnar upp. Musikaliska blir Musikaliska Kvarteret i ett samarbete mellan Blåsarsymfonikerna och teamet bakom Reimersholme Hotel. Musikaliska Kvarteret blir en bred mötesplats med ett flertal scener, restaurang och barer.

Kungl. Musikaliska Akademiens ursprungliga konserthus på Nybrokajen 11 blir åter en mötesplats kring musik med ett tillskott av restaurang och barer. Här har Blåsarsymfonikerna haft sin hemvist sedan 2011 och i kvarteret ligger även Stallet, Sveriges scen för folkmusik och dans och Blinda Tigern, ett musikerkollektiv med några av Sveriges främsta musiker inom pop, jazz och klassiskt.

• Tillsammans med hela teamet bakom Musikaliska Kvarteret öppnar vi upp för fler människor att kunna ta del av denna fantastiska byggnad, skapad för musik! Det ska bli riktigt kul att tillsammans förverkliga vår gemensamma vision och på detta sätt skapa en tillgänglig, levande och kreativ plats för musik och möten, säger Noomi Hedlund, VD för Blåsarsymfonikerna.
  • Vi har tack vare mötet med Blåsarsymfonikerna och deras visionära förhållningssätt och målmedvetenhet blivit del av en fantastisk idé om ett musikaliskt kvarter mitt i Stockholm. Vi kommer nu att tillsammans med Blåsarsymfonikerna, Stallet och musikerkollektivet Blinda Tigern fylla den anrika fastigheten på Nybrokajen med ett brett utbud av musik och umgänge utöver det vanliga. Grattis till alla!, säger Andil Dahl, Verksamhetsutvecklare, Musikaliska Kvarteret i Stockholm AB.
  • Det här samarbetet är betydelsefullt för hela musiksverige! Kvarteret kommer att leva upp och utvecklas till en riktigt spännande mötesplats och scen, inte bara för stockholmare. Kvarteret rymmer förutom flera livescener, restaurang och barer även utrymmen för events, klubbar, fester och utställningar, berättar Kaspar Druml, VD för Musikaliska Kvarteret i Stockholm AB.
  • Vi har en stark gemensam vision; att skapa ett klingande kvarter. Musikaliska Kvarteret bär på en stolt historia. Där har grunden lagts till många av våra största musikers och sångares karriärer. Men scenen har tillbaka i historien också varit en bred mötesplats kring olika genrer och konstuttryck. Det vill vi knyta an till och vidareutveckla tillsammans med teamet bakom Reimersholme Hotel som där visat på stor kreativitet och förmåga att bygga upp en kombination av konserter, mat och dryck, säger Ingela Lindh, styrelseordförande för Blåsarsymfonikerna.

Arbetet med att öppna upp hela kvarteret har pågått under drygt ett års tid, och intensifierats under hösten 2021. Syftet har bl a varit att säkra att denna historiska byggnad även i framtiden ska vara en viktig musikalisk mötesplats i Stockholm såväl som resten av landet, och bli ett klingande kvarter fullt med liv.

Under våren pågår intensiva förberedelser med planering, renovering, ny webbplats m.m och redan den 3 mars smygöppnar en bar. Kvarteret kommer sedan att öppnas upp och aktiveras successivt under året.

Kontakt:
Elenor Wolgers, marknadschef Blåsarsymfonikerna, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se

Ingela Lindh, styrelseordförande Blåsarsymfonikerna, 070-151 52 39, ingela.lindh@musikaliska.se

Noomi Hedlund, VD Blåsarsymfonikerna, 070-456 69 57, noomi.hedlund@musikaliska.se

Andil Dahl, verksamhetsutvecklare Musikaliska Kvarteret, 070-982 11 15, andil@musikaliskakvarteret.se

Kaspar Druml, VD Musikaliska Kvarteret, 073-582 93 16, kaspar@musikaliskakvarteret.se

Blåsarsymfonikerna verkar med stöd av Region Stockholm.