Ingela Lindh styrelseordförande Musikaliska. Foto Peter Knutson

Ny styrelseordförande och ny VD för Musikaliska

Musikaliska, Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm har en ny styrelseordförande, Ingela Lindh. Styrelseledamoten Sverker Gawell har utsetts till VD fram tills det att en mer permanent lösning av VD-tjänsten är på plats.

Nya styrelseordförande Ingela Lindh är utbildad arkitekt och har en lång bakgrund inom Stockholms stad. Hon har bl a verkat som stadsbyggnadsdirektör vid Stockholms Stadsbyggnadskontor, stadsdirektör i Stockholm, VD Stockholms Stadshus AB och VD på Stockholmshem. Ingela Lindh har varit ordförande för Kungliga Musikhögskolan, är ledamot i ett antal styrelsen och har ett antal rådgivningsuppdrag.

• -Det känns mycket hedrande att få kliva in i denna nya roll. Blåsarsymfonikerna bredd och kompetens förenat med det fantastiska huset vid Nybrokajen spelar en viktig roll inom musiklivet i Stockholm. Inte minst den senaste tiden har också visat hur mycket just musiken betyder för oss. Jag hoppas kunna få bidra till att utveckla verksamheten vidare tillsammans med alla medarbetare i orkestern och i huset! säger Ingela Lindh.

Sverker Gawell är utbildad civilekonom och har verkat inom scenkonsten i över 40 år. Under åren 2003-2015 var han VD för Örebro Konserthus med Svenska Kammarorkestern. Sverker Gawell har varit administrativ direktör och vice vd på Stockholms stadsteater och haft ledande positioner vid Uppsala stadsteater och Kungliga Operan samt styrelseuppdrag i Folkoperan, Svensk Scenkonst och Opera på Skäret.

Ingela Lindh, ordförande

Övriga externa ledamöter: Sverker Gawell (vice ordförande), Erik Westin och Max Låke.

För mer information vänligen kontakta Elenor Wolgers, marknadschef Musikaliska, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se

Info om verksamheten

På Nybrokajen 11 samsas tre verksamheter under samma tak; Blåsarsymfonikerna, Länsmusiken i Stockholm och Musikaliska konsert och event. Tillsammans når de tre verksamheterna 80.000-100.00 personer, både i Sveriges äldsta konserthus från 1878 och i Stockholmsregionen.

Blåsarsymfonikerna gör oväntade och genreöverskridande samarbeten med kraftfulla musikarrangemang. Orkestern har en abonnemangsserie med uppskattade artister och genomför en mängd konserter i Stockholmsregionen. Konstnärlig ledare och chefsdirigent för Blåsarsymfonikerna är Cathrine Winnes.

Länsmusiken i Stockholm har uppdraget att sprida levande musik till barn och unga i Stockholmsregionen, erbjuda musik i olika genrer med frilansande artister, arrangera skol- och familjekonserter samt genomföra projekt i regionen.

Musikaliska är konserthuset där Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken verkar med ett brett konsertutbud.

Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken verkar med stöd av Region Stockholm.