Helena Wessman, foto Magnus Länje

Ny vice ordförande

Helena Wessman, rektor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har utsetts till ny vice ordförande i Blåsarsymfonikernas styrelse, där Länsmusiken i Stockholm och Musikaliska AB ingår.

• Att få frågan att ingå i Blåsarsymfonikernas styrelse var mycket hedrande och jag är stolt över att nu ha blivit vald. Blåsarsymfonikerna har med sin breda verksamhet stor betydelse för publiken och för musiklivet i stort. Det är fint att tillsammans med dem få arbeta med att värna och utveckla blåsmusiken i landet, säger Helena Wessman.
  • Vi är oerhört glada över rekryteringen av Helena Wessman till vår styrelse! Hennes gedigna kompetens, i kombination med en stark drivkraft och engagemang för musiken, är en stor tillgång för styrelsens framtida arbete, säger Ingela Lindh, ordförande i Blåsarsymfonikerna, Länsmusiken och Musikaliska.

Helena Wessman är rektor på Kungliga Musikhögskolan, förbundsordförande i Sveriges Körförbund, vice ordförande i Stiftelsen El Sistema och ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. Hon har en bakgrund som professionell trombonist, informationschef och biträdande direktör vid Västmanlandsmusiken, rektor på Högskolan för scen och musik i Göteborg, VD/Konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker, konserthuschef Berwaldhallen/Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Hon har suttit i styrelserna för Kungliga Musikhögskolan, Svensk Scenkonst, Bergens Filharmoniska Orkester, Vara Konserthus, Föreningen Skådebanan i Västra Götaland samt Föreningen Göteborgs Internationella Orgelakademi.

Övriga externa ledamöter i Stockholms Läns Blåsarsymfoniker styrelse är Erik Westin och Max Låke.

För mer information vänligen kontakta Elenor Wolgers, marknadschef Musikaliska, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se

Information om verksamheten

På Nybrokajen 11 samsas tre verksamheter under samma tak; Blåsarsymfonikerna, Länsmusiken i Stockholm och Musikaliska konsert och event. Tillsammans når de tre verksamheterna 80.000-100.00 personer, både i Sveriges äldsta konserthus från 1878 och i Stockholmsregionen.

Blåsarsymfonikerna gör oväntade och genreöverskridande samarbeten med kraftfulla musikarrangemang. Orkestern har en abonnemangsserie med uppskattade artister och genomför en mängd konserter i Stockholmsregionen. Konstnärlig ledare och chefsdirigent för Blåsarsymfonikerna är Cathrine Winnes.

Länsmusiken i Stockholm har uppdraget att sprida levande musik till barn och unga i Stockholmsregionen, erbjuda musik i olika genrer med frilansande artister, arrangera skol- och familjekonserter samt genomföra projekt i regionen.

Musikaliska är konserthuset där Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken verkar med ett brett konsertutbud.

Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm verkar med stöd av Region Stockholm.