Företagsidéer och digitala innovationer föds i pandemitider

Detta är något som Blekinge Business Incubator erfarit under 2020 och trenden verkar hålla i sig även under 2021.

- Det kan vara så att man anser sig ha mer tid att satsa på en företagsidé eller att man på grund av pandemin har blivit permitterad eller till och med uppsagd, säger Anders Cronholm, VD för BBI. - Tröskeln för att våga satsa har sänkts, menar Anders.

Blekinge Business Incubators uppdrag är att gynna hållbar tillväxt och entreprenörskap i Region Blekinge genom att hjälpa nystartade företag att ta sitt första steg ut på marknaden. Under BBI ligger också Gameport, Sveriges äldsta spelinkubator och en klustermiljö för företag som utvecklar spel och grafik med kontor i Karlshamn.

Två gånger om året erbjuder BBI ett Startup Program som ger entreprenörer verktyg och coachning att komma igång med eller komma vidare med en företagsidé.

-Trots den rådande pandemin var det fler företag än någonsin som sökte Startup Program, 2020 och vi hoppas se minst lika många sökande inför vårens program, säger Anders.

I Sverige ökade antalet nya aktiebolag under 2020 med hela 14% enligt Bolagsverkets statistik, något man även har kunnat notera i Blekinge. Enligt Sveriges Radio var det nästan 100 stycken fler startade aktiebolag i Blekinge 2020 jämfört med 2019.

Men 2020 var inte bara ”business as usual” utan innebar en del utmaningar för BBI som snabbt fick ställa om för att kunna erbjuda programmet helt digitalt. Anna Nyström, affärsutvecklare på BBI menar att även om nätverkandet och möten IRL uteblev fanns det också mycket positivt med denna omställning.

- Jag tror att detta på sätt och vis gynnade bolagen, plötsligt fanns det inga genvägar utan det blev en snabbkurs i digitalisering och deras erbjudande var tvunget att vara skarpt och krispigt för att nå ut i det digitala bruset. - Fördelen för dessa bolag i en postpandemisk värld är att de redan är klara för en större marknad, avslutar Anna. För BBIs egen del innebar det att program-erbjudandet blev mer flexibelt och deltagare kunde sitta på distans.

Flera av bolagen som var med i Startup program 2020 har lyckats väldigt bra och man kan skönja en trend mot sociala innovationer, hållbara idéer samtidigt som e-handel och digitala lösningar fortsätter växa.

- Startup Program hjälpte mig att förverkliga min affärsidé. 2020 lanserade jag Hi unity och resan mot visionen har fått en bra start vilket gör att framtiden ser väldigt lovande ut. - Jag kan verkligen rekommendera andra entreprenörer att gå med i programmet!, säger Linda Åkesson, grundare och VD för Hi unity. Lindas företag bolag utmanar begravningsbranschen genom att erbjuda en helt ny typ av gravsten.

Ett annat företag som har gått Startup Program är Sajnat, ett bolag som hjälper fotografer att hålla ordning på och signerar avtal. - Vi lanserade Sajnat under andra halvan av 2020 och fick precis den hjälpen vi behövde för att komma igång. Nu när vi går in i nästa fas hjälper BBI oss att växa dynamiskt, säger Marcus Brunström, VD.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Löfdahl, kommunikation & marknad

ulrika@b-b-i.se