Klientbarometern tar tempen på juristbranschen

BG Research presenterar under torsdagen sin undersökning Klientbarometern. I undersökningen har 1300 företagsledare svarat på frågor om hur de ser på juridisk rådgivning, marknaden och vad de tror om framtiden. De rankar också vilka byråer och jurister de helst vill anlita - Årets affärsjurist utses under torsdagkvällen.

BG Research presenterar resultatet av sin undersökning Klientbarometern på torsdag förmiddag. Klientbarometern är en kunskaps- och attitydsundersökning som kartlägger vanor och preferenser hos inköpare av affärsjuridisk rådgivning. I undersökningen har 1300 företagsledare på större företag (företag med en omsättning på över 100 mkr) svarat på frågor om hur de ser på juridisk rådgivning, marknaden och vad de tror om framtiden.

Några av de mest intressanta trenderna vi ser är att:

- advokattiteln är inte viktig, så länge kompetensen är rätt vänder sig bolagen i allt högre grad till revisionsbyråer i stället för advokatbyråer

- klienterna ställer allt högre krav på affärsmässighet och konkurrensen inom juristbranschen hårdnar. Sju av tio bolagsjurister kontaktas idag av byråer de inte arbetar med.

- trots oron på marknaden just nu svarar en majoritet att detta inte påverkar deras vilja att göra transaktioner den närmaste tiden. En tredjedel av dem tror att deras transaktioner kommer att öka.

Under förmiddagen kommer föredrag att hållas av ICAs chefsjurist Per Behm och Katja Levén, chefsjurist på Carnegie Investment Bank. Det blir också en paneldebatt om juristbranschens framtid där bland annat Susanna Falkengren, en av investerarna i Draknästet, deltar.

Rapporten presenteras på torsdag den 27 oktober på Bygget på Norrlandsgatan 11, kl 8.30-12.

Mer information och programmet finns här.  Kontakta gärna kristina.bexelius@blendow.se vid frågor.

• Juridik

• affärsjuridik
  • klientbarometern
  • årets affärsjurist