E-scootertjänsten blinkee.city inleder nordisk expansion

Lanserar i Stockholm och genomför en crowdfunding

Under oktober har blinkee.city placerat ut sina första e-scootrar i centrala Stockholm och användare har genom blinkee's app kunnat boka sin el-scooter för att färdas på ett klimatsmart sätt. "Vi har fått en fantastisk bra respons från våra användare och flera av dem är återkommande och använder tjänsten flera gånger om dagen, vilket är ett riktigt bra betyg för oss", säger Ronald Domelid, styrelseordförande i Blinkee Nordic AB.

Blinkee.city grundades 2017 i Warszawa av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski tillsammans med studiekamraten Kamil Klepacki och är idag den ledande delningstjänsten på den polska marknaden med el-scootrar, el-cyklar och nu även eldrivna kick-bikes. Blinkee.city startade för 18 månader sedan med endast 6 st st el-scootrar och omsätter idag 40 miljoner kr med över 1000 el-drivna scootrar på marknaden med närvaro i fem europeiska länder.

"Vi drivs av visionen att förbättra världen för individer, miljö och vår planet genom att elektrifiera transportindustrin. För oss är detta inte bara business utan det handlar om att ta ansvar och förbättra världen. Nu låter vi våra användare och människor i Sverige få möjligheten att bli delägare i framtidens el-drivna transportsystem", säger Marcin Maliszewski, VD för Blinkee Nordic AB.

Blinkee Nordic AB har sitt säte i Stockholm och kommer bedriva verksamheten för delningstjänsten av scootrar och kick-bikes i Sverige, Finland, Norge och Danmark. "Vår mjuklansering i Stockholm är väldigt viktigt för oss strategisk och emotionellt. Stockholm är en vacker stad och ett miljömässigt föredöme för hela världen. Jag besökte Stockholm första gången när jag var student och nu är är jag tillbaka med att lansera blinkee.city. Det känns som att cirkeln sluts", säger koncernchefen Marcin Maliszewski.

Företaget lanserar idag sin crowdfunding på Fundedbyme med målet att ta in 2-5 miljoner kr i kapital för att sedan göra en större A-runda genom kapitalanskaffning mot större VC-firmor och institutionella investerare inför våren då Blinkee Nordic AB kommer lansera ett hundratal el-scootrar och en stor flotta kick-bikes i Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala, Lund och Linköping.

Blinkee har knutit till sig viktiga svenska nyckelpersoner till den nordiska expansionen med foodtech entreprenören Ronald Domelid liksom författaren och PR-strategen Per Schlingmann som både sitter i styrelsen.

"För mig som är djupt engagerad i innovation och utveckling av framtidens protein med skifte från kött till växtbaserat protein ser jag samma parallell med förflyttningen från bensin och diesel till ett el-drivet transportsystem. Folk kan inte blunda längre, förändringen sker här och nu!. Det som är intressant med Blinkee är kombinationen av egen mjukvara, hårdvara och integrerad plattform för delningstjänster. Grundarna har visat svart på vitt att deras tjänst är extremt skalbar med god lönsamhet. De har verkligen åstadkommit en tech tjänst som har en mycket hög nivå inom IoT.", säger Ronald Domelid, styrelseordförande i Blinkee Nordic AB.

“Jag tror stenhårt på elektrifiering och mobilitet. Tjänster som Blinkee erbjuder människor snabba, flexibla och hållbara transporter. Jag ser fram emot att vara med när framtidens delningstjänst erövrar Norden”, säger Per Schlingmann.

Besök Blinkee City's crowdfundingkampanj på Fundedbyme.