Topplista: Vinterns 20 populäraste fyrhjulsdrivna bilar

Fyrhjulsdrivna bilar är extra populära nu på vintern. Andelen fyrhjulsdrivet på begagnatmarknaden har ökat med 150 procent på 10 år. Idag har mer än var fjärde bil fyrhjulsdrift. Blipp har kartlagt de 20 populäraste modellerna i vinter.

Nu när vintern har kommit är det många som letar efter en fyrhjulsdriven bil för att ta sig fram på hala och snöiga vägar. De senaste åren har andelen fyrhjulsdrivna bilar på begagnatmarknaden gått upp kraftigt. För 10 år sedan hade inte ens var tionde bil i Sverige fyrhjulsdrift. I år slår andelen rekord, och mer än var fjärde begagnad bil den åtråvärda finessen.

– Sverige har vinter halva året, så det är fullt förståeligt att många vill ha en bil som driver med alla fyra. Vi märker att efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar är något större nu när det är vintersäsong. Man kanske kan tro att det mest är i norra Sverige, men det är många även i storstäderna som vill ha fyrhjulsdrift, säger Jonny Lindén, vd för Blipp.se.

Blipp har tagit fram topplistan över Sveriges populäraste fyrhjulsdrivna begagnade bilmodeller just nu. Listan domineras av flera modeller från Volvo och allra populärast är SUV:en Volvo XC60. Även Volkswagens fyrhjulsdrivna modeller är populära hos svenska folket med Passat som tvåa på listan och SUV:en Tiguan som trea. Den sistnämnda modellen har ökat sin försäljning kraftigt.

Trenden med fyrhjulsdrivna bilar startades av Audi när de lanserade rallybilen Audi Quattro. Svensken Stig Blomqvist blev rallyvärldsmästare i bilen 1984. I dag är Audi det tredje populäraste märket när det kommer till fyrhjulsdrivna modeller. Populärast bland svenskarna är Audi A4 med fyrhjulsdrift.

– I dag är de flesta system för fyrhjulsdrift väldigt förfinade och orsakar sällan problem. Det man ska tänka på som bilköpare är att bränsleförbrukningen kan öka något. En annan sak att ha i åtanke är att man kan få byta alla fyra däcken samtidigt när det är dags för däckbyte, tipsar Jonny Lindén.

Populäraste fyrhjulsdrivna begbilarna i vinter (okt-nov 2021)

Volvo XC60

Honda CR-V

Mercedes-Benz GLC

Källa: Vroom, avser begagnatförsäljning okt-nov 2021

Populäraste bilmärkena med fyrhjulsdrift (okt-nov 2021)

Volvo

Volkswagen

Audi

BMW

Mercedes-Benz

Subaru

Skoda

Mitsubishi

Toyota

Hyundai

Källa: Vroom, avser begagnatförsäljning okt-nov 2021

• Motor

Blipp verkar för att människor ska kunna göra tryggare och enklare fordonsaffärer. Vi vill underlätta för bilköpare att ta bättre beslut och göra mer medvetna val.

Jonny Lindén

Presskontakt CEO 070-792 20 90