Bliwa lanserar ny handbok – vill hjälpa fackförbund att upphandla medlemsförsäkringar

Idag erbjuder så gott som alla fackförbund försäkringar till sina medlemmar. Försäkringserbjudandet är en viktig del av medlemskapet. Men många fackförbund tycker det är svårt att veta hur man ska gå tillväga och vad som är viktigt att tänka på när man upphandlar ett nytt försäkringserbjudande. – Fackförbunden spelar en avgörande roll för att människor ska känna sig trygga på arbetsplatsen och i livet. Om vi kan hjälpa dem att stärka sitt medlemserbjudande så är det ett viktigt bidrag till ett mer hållbart samhälle, säger Malin West, kundansvarig på Bliwa och projektledare för handboken.

Varför gör Bliwa det här?

Vi ser det här som en del av vårt hållbarhetsarbete. Arbetsmarknaden står inför stora förändringar framöver och det innebär att behovet av trygghetslösningar som möter denna utveckling kommer att bli ännu viktigare. Försäkringserbjudandet är en central medlemsförmån och en viktig komponent för att säkerställa ett hållbart och tryggt samhälle för så många människor som möjligt. Samtidigt vet vi att upphandlingsprocessen kan vara svår och tidskrävande både för fackförbund och försäkringsbolag. Om vi kan förbättra den processen genom att dela med oss av vår kunskap så vill vi göra det.

Är medlemsförsäkringar viktigare nu än tidigare?

De har varit viktiga under lång tid, inte minst inkomstförsäkringen. När vi frågade några fackförbund trodde de precis som vi att olika trygghetslösningar kommer att spela en ännu viktigare roll framöver. En förändrad arbetsmarknad som ställer nya krav på kompetens och där det uppstår nya anställningsformer och yrken är förstås en del som påverkar. En eventuell kommande lågkonjunktur och ett urholkat allmänt socialförsäkringsskydd är en annan del som också talar för att medlemsförsäkringar kommer att bli viktigare.

Vilken är den enskilt största utmaningen för fackförbund som ska upphandla försäkringar?

Jag skulle nog vilja säga avsaknaden av dialog. Upphandlingsförfarandet kan ibland bli onödigt formellt, och i slutändan måste det ändå handla om ett samarbete. Att känna att man hamnar på samma sida av bordet och att vi gör det här tillsammans. Det i kombination med hur mycket det faktiskt är att sätta sig in i om man har flera försäkringsbolag som svarar på ett upphandlingsunderlag. Risken finns att det lättaste utvärderingskriteriet blir premien, i stället för hela leveransen. En jämförelse av äpplen och päron helt enkelt.

Vill du ha ett tryckt ex av handboken? Maila till info@bliwa.se.